Pisci na mreži - Sibila Petlevski

30. travnja 20014., 17:00-18:30h, ONLINE

 

Poveznica na snimku - Sibila Petlevski


 

 

Prilikom pristupanja ponekad su potrebni i ovi podaci:

Recording URL: https://www.livemeeting.com/cc/mspp/view

Recording ID:  Copy and paste the required information:
Meeting ID: Pisci_na_mrezi_Sibila_Petlevski

Attendee key: Participant

 

"Bilo nam je tako lijepo" - Sibila Petlevski  

 

Gost programa Pisci na mreži je Sibila Petlevski, novelistica, pjesnikinja i dramatičarka, performerica i autorica knjiga s područja teatrologije, redovita profesorica na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, prevoditeljica i urednica, koja je objavila više od dvadeset knjiga.

 

Namjera nam je u razgovoru sa Sibilom Petlevski, a u idućim virtualnim susretima i s drugim hrvatskim autorima, autoricama, saznati: tko su oni, kako, zašto i za koga pišu? Željeli bismo s našim gostima na mreži, s hrvatskim piscima (različitih generacija, poetika, zanimanja…) i s vama – prisutnim učenicima i nastavnicima, sa sudionicima na udaljenim mjestima – ući u njihove radionice, proći labirintima njihovih književnih tekstova, dobiti pouzdaniji uvid kako i gdje žive, što čitaju, što im je važno u procesu pisanja, što misle o novim tehnologijama i mogućnostima komuniciranja s drugima, koji su njihovi uzori i životni izbori?

Ukratko: htjeli bismo izravno, u razgovoru, različitim pitanjima i novim, drukčijim odgovorima, učiniti složenu mrežu hrvatske književnosti (kulture) dostupnom i preglednom za čitanje, kretanje, stjecanje različitih iskustava i za uživanje. Želimo saznati kako čitati hrvatske pisce i njihove tekstove, želimo ih upoznati i učiniti vlastito vrijeme važnijim i boljim nego što nam se, nerijetko, čini da ono jest.

Vjerujemo da su za ovu priliku razgovor sa Sibilom Petlevski, odnosno njezini tekstovi i njezin nama ispričani život, više nego dobar i uzbudljiv izbor.

Molimo vas pročitajte ponuđene tekstove, potražite u knjižnici i na internetu knjige i tekstove Sibile Petlevski da biste saznali više od onoga što sada znate o njoj. Čitajte, pitajte i sudjelujte s nama. Izbor glazbe, fotografija, scene iz filmove, ilustracije, ako ih bude, također su dio onoga što nam želi reći o sebi.

 

Bilješka o piscu:

 

Sibila Petlevskije novelistica, pjesnikinja i dramatičarka, performerica i autorica knjiga s područja teatrologije, redovita profesorica na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, prevoditeljica i urednica. Objavila više od 20 autorskih knjiga. Članica L'Académie Mallarmé i L’Académie Européenne de Poésie,te čitavog niza uglednih strukovnih udruga poput Hrvatskog društva pisaca, Međunarodnog društva za anglističke studije, Hrvatskog centra ITI (International Theatre Institute), Međunarodnog PEN-a i Hrvatsko-kanadskog akademskog društva.

Dobitnica Nagrade Vladimir Nazor, Nagrade Petar Brečić za doprinos dramaturgiji za knjige «Kazalište suigre» i «Simptomi dramskog moderniteta» i nagrade T-com za najbolji hrvatski roman 2010., te međunarodne nagrade Poeteka za poeziju. Drama «Ledeni general» nagrađena je europskom selekcijom Berliner Festspiele Stückemarkt 2005. Prevođena i antologizirana,zastupljena u nacionalnim i međunarodnim antologijama poput «50: A Celebration of Sun & Moon Classics», Los Angeles, 1995.

Bila je predsjednica Hrvatskog centra PEN-a i dva mandata članica Međunarodnog upravnog odbora PEN Internationala.

Od 2004. do 2010. bila je programska menadžerica, direktorica i osnivačica Međunarodnog festivala Književnost uživo - International Festival Literature Live.

Urednica u domaćim i stranim časopisima. Od godine 1993. članica je uredništva i operativna urednica časopisa za književnost Republika (preimenovanog u Književna republika) Od 1993. do 1995. godine uređivala je književne stranice dvotjednika za kulturu Vijenac, od 2001. do 2004. bila je urednica hrvatske poezije u međunarodnom elektroničkom časopisu www.poetryinternational.orgugledne europske pjesničke fundacije «The Poetry International Foundation» u Rotterdamu. Od 2003. je članica međunarodnog uredništva Sarajevskih sveski. Članica međunarodnog uređivačkog odbora Interpretations - EuropeanJournal of Poetics and HermeneuticsMakedonske akademije znanosti i umjetnosti MASA). Uz velik broj beletrističkih naslova, objavila je i tri monografske znanstvene knjige s područja dramatologije i teatrologije, četiri uredničke knjige, jednu antologiju s uvodnom studijom, jedan školski priručnik i stotinjak znanstvenih i stručnih radova s područja teatrologije, od kojih glavnina pripada skupini izvornih znanstvenih radova. Od 1986. godine kontinuirano objavljuje teatrološke tekstove u najuglednijim hrvatskim časopisima kao i na cijelom prostoru bivše Jugoslavije. Godine 2003/2004 piše za Vijenac kazališno-kritičke tekstove u okviru kolumne Čitaća proba, a 2005-2006 piše za Vjesnik kazališno-kritičke tekstove u okviru kolumne Kazalištarije. Povremeno objavljuje i Kazališnu kroniku u časopisu HAZU Forum.

 

 Pogledaj:   http://www.sibilapetlevski.com

 

Dodaci:

 

Autorski tekstovi

Ulomci iz romana, poezija

 

Korisni linkovi i mjesta

Osobne i druge internetske stranice koje daju opširne podatke o autorici. Na osobnoj internetskoj stranici mogu se pročitati i ulomci iz knjiga na stranim jezicima.

osobna stranica

 

http://www.fraktura.hr/autori/a-59

http://hr.wikipedia.org/wiki/Sibila_Petlevski

http://www.hrvatskodrustvopisaca.hr/hr/clan/sibila-petlevski-167

https://tkojetko.irb.hr/znanstvenikDetalji.php?sifznan=16765&podaci=biografija

http://www.msu.hr/#/hr/18874/

http://www.dramaturgija.adu.hr/article.php?id=91

 

Novinski razgovori s autoricom:

http://www.mvinfo.hr/izdvojeno-razgovor-opsirnije.php?ppar=7740

http://www.kulturpunkt.hr/content/stanje-sumraka

http://www.24sata.hr/express/spisateljica-sibila-petlevski-glupost-je-najopasnije-oruzje-349040

http://www.vecernji.hr/knjige/zivimo-stanje-latentnog-treceg-svjetskog-rata-920984

 

Videorazgovori s autoricom:

http://www.youtube.com/watch?v=LNirpWA1Qdk

http://max.tportal.hr/Intervju-Sibila-Petlevski-Video_12625_0__0.aspx

http://max.tportal.hr/Sibila-Petlevski-na-Tribini-Razotkrivanje-Video_9635_0__0.aspx

http://www.youtube.com/watch?v=NGJIAOhHNZ8

http://www.youtube.com/watch?v=40Xg4cE1hog

http://www.teatar.hr/116557/upoznajte-nominirane-sibila-petlevski/

 

Radijski intervjui s autoricom:

http://radio.hrt.hr/aod/kutija-slova/54509/

http://radio.hrt.hr/treci-program/ep/sibila-petlevski-o-svojoj-trilogiji-tabu/54483/

http://radio.hrt.hr/ep/prvi-svjetski-rat-autobiografije-svjedocenja-i-povijest-odozdo/59354/

http://radio.hrt.hr/radio-sljeme/ep/na-sljemenu-sa-sonjom-sibila-petlevska/56647/

 

Obrazloženje žirija o izboru romana Vrijeme lažiSibile Petlevski za nagradu T-portala:

http://www.tportal.hr/kultura/roman2010/72950/Obrazlozenje-zirija.html

 

Kritike knjiga sa stranice citajme.com

http://citajme.com/vrijeme-lazi/

http://citajme.com/bilo-nam-je-tako-lijepo/

              

Izbor kritika i intervjua s internetske stranice izdavačke kuće Fraktura:  

http://www.fraktura.hr/knjige/vrijeme-lazi/?view=kritike

http://www.fraktura.hr/knjige/bilo-nam-je-tako-lijepo!/?view=kritike

 

Video ulomak performancea Hod u prazno(Rijeka)

http://www.youtube.com/watch?v=XmbOK2WH8s4

 

Video s tribine Prvi svjetski rat i književnost:

http://www.youtube.com/watch?v=T_QLef2AJds

              

Radiodrama Ledeni general:

http://www.youtube.com/watch?v=3iRtXt3OLsE

              

Kritika performansa Running on Empty- Hod u praznou Muzeju suvremene umjetnosti:

http://www.tportal.hr/kultura/knjizevnost/91191/Mocan-pjesnicki-nastup-Sibile-Petlevski.html

 

Kritike romana Noćni trening:

http://www.sibilapetlevski.com/Fiction_files/Zdravko%20Zima%20o%20Nocnome%20treningu.pdf 

http://www.sibilapetlevski.com/Fiction_files/Recenzija%20Nocni%20trening%20S.%20Petlevski%20%28Ivana%20Perica%29.pdf

 

Kritika romana Moj Antonio Diavolo:

http://www.blesok.com.mk/tekst.asp?lang=eng&tekst=1254

 

Kritika prozno-poetske knjige Koreografija patnje

http://www.matica.hr/vijenac/267/Aromatična%20bol/

 

Autobiografski zapis vezan uz knjigu Koreografija patnje:

http://www.sveske.ba/bs/content/knjizevna-potraga-za-izgubljenom-istinom-i-identitetom

 

Kritika knjige pjesama Spojena lica Poveznica

 

Strane web stranice koje daju podatke o autorici, a negdje i pjesme i   ulomke proze i drame u prijevodima na engleski, francuski, njemački, ruski, katalonski, albanski, nizozemski, mađarski:

http://www.poetryinternationalweb.net/pi/site/poet/item/1760/17/Sibila-Petlevski

http://www.lyrikline.org/en/poems/spavaci-teskog-sna-5044#.UzhGfNxWyro

http://ferocemarquise.org/auteurs_arts.php?id=339

http://omop.su/1091778.html

http://ru.wikipedia.org/wiki/Петлевски,_Сибила

http://www.textonly.ru/mood/?issue=27&article=27971

http://www.bcn.es/barcelonapoesia/castellano/poetes/sibila_petlevski.html

http://www.liberley.it/px/petlevski_s.htm

http://www.spirali.com/autore/11826/sibila-petlevski/

http://www.maastrichtpoetry.com/tekst.asp?lang=mac&tekst=146&str=2 

http://www.zetna.org/zek/folyoiratok/101/petlevski.html

http://archiv2.berlinerfestspiele.de/en/archiv/festivals2005/03_theatertreffen05/tt_05_programm/tt_05_st_ckemarkt/tt_05_ProgrammlisteDetailSeite_1_2397.php

http://www.ceeol.com/aspx/issuedetails.aspx?issueid=f9cfafd6-04cd-4007-b2e3-a7e84dfa3bc7&articleId=36ac78e8-9089-4c97-8145-619c0b668dfc

 

Voditelji programa Pisci na mreži

 

Mirela Šikić–Barbaroša, AZOO

Miroslav Mićanović, AZOO


Sibila Petlevski - Bilo nam je tako lijepo

 

Pomalo o trilogiji Tabu, a pomalo o stanju "duha vremena" razgovaramo sa Sibilom Petlevski. Sibila Petlevski prozna je spisateljica, pjesnikinja, dramatičarka, izvedbena umjetnica, znanstvenica, sveučilišna profesorica, urednica i prevoditeljica, čija su djela prevedena na desetak svjetskih jezika i nagrađivana u domovini i inozemstvu. Roman Vrijeme laži kritičari su ocijenili njezinim najvažnijim proznim tekstom, a veliko zanimanje sigurno će pobuditi i ove godine objavljen nastavak, roman Bilo nam je tako lijepo! u izdanju Frakture koji je povod ovom razgovoru.

 

KP: U romanu Bilo nam je tako lijepo! analizirate društvena događanja u prva dva desetljeća 20. stoljeća i pretpostavljate kako su utjecala na današnje društvo. Kakvo je ovo društvo po vama, a kakvo je bilo u posljednja dva desetljeća?

S. P.: Važno mi je reći da drugi roman moje trilogije Tabu, premda žanrovski najviše podsjeća na biografiju, nikako nije “tek jedan zanimljivi životopis”. Bilo nam je tako lijepo! je biografija samo utoliko ukoliko jedan primjerni životopis može poslužiti kao književna izlika da se osvijetli široki srednjoeuropski prostor austro-ugarske imperije i Balkana u kojemu je politika “sudbina, život” na način na koji je to divno ustvrdio Krleža u Zastavama. Istraživanjem građe za drugi roman moje trilogije naučila sam podosta o korijenima političko-vjerskih prijepora u Bosni, o "habsburgovštini" i njenom utjecaju na hrvatsku povijest, kao i o prijetvornostima ideje jugoslavenstva prije, u toku i poslije prvog svjetskog rata. Dakako da moja strast prema povijesti nije povjesničarska nego je književna, što znači da nisam u romanu imala potrebe upotrijebiti sve što mi je u procesu istraživanja došlo pod ruke. Čitala sam memoare vojnih zapovjednika Prvog svjetskog rata, opise bitaka na volhinijskom frontu, zatim priručnike vojne strategije ili, na primjer, za prvi roman koji se zove Vrijeme laži, proučila sam sve dostupne dokumente iz tzv. Old German Files arhiva FBI-a. Kako sam strastvena čitateljica novina, pročitala sam, dan pod dan, nekoliko godišta hrvatskih, ali i nekoliko godišta srpskih novina koje su u vrijeme austro-ugarske okupacije Beograda izlazile u Srbiji i na Krfu.

Način kako se manipulira činjenicama u udžbenicima povijesti kako u Hrvatskoj, tako i u Srbiji je skandalozan. Po mojem mišljenju je jednako nedopustivo olako baratanje činjenicama, kao i njihovo prešućivanje i dnevnopolitičko lakiranje. Dodala bih da se već spomenuto Krležino petoknjižje odnosi upravo na one godine koje su i za mene kao spisateljicu zanimljive, premda ja to činim na posve drugačiji, transmoderni način. Trebale bi te pouke prošlosti biti zanimljive i poučne i za ljude koji danas kreiraju politiku na prostoru Srednje Europe i Balkana, onog "istočnog" i onog "zapadnog". Zastave su bile i ostale Krležino intimno uvježbavanje uzaludnosti komunikacije u "našim prostorima", pri čemu pod sintagmom "naši prostori" ne mislim na političke granice, nego na sudbinske prostore suživota na kojima se dogodio najveći zamislivi tabu, a to je potiskivanje trauma prošlosti u duboku, opasnu podsvijest. Uzalud brojne studije krležologa, Lasićeva strukturna analiza, pokušaj mađarskih znanstvenika da svedu tu građu na roman s ključem, pa i aktualna, hrvatska i srpska redateljska potreba da se s krležijanskim porukama izađe na vidjelo u aktualnome trenutku – ipak moram primijetiti da pouke iz Zastava ostaju do dan danas neusvojene. Lekcije nisu naučene i povijesne greške se mogu ponoviti. Pa kako se onda ja danas mogu nadati da moja nekrografija utemeljena na elementima biografije Viktora Tauska može biti shvaćena i kao politički roman?

Mi smo danas u stanju koje si ne usuđujemo priznati. Nismo sposobni sagledati manipulativne strategije demokratskog sustava. Reagiramo prekasno. Vidi se to i po domaćim primjerima. Ako netko u Zagrebu hoće ostvariti "pravo na grad", može li to izlaskom na cestu, ili je sad prekasno, jer ni time se više ne može ništa postići? Kako protumačiti ono što se događalo nedavno u Britaniji, što je u Americi, a onda i u glavnini "zapadnoga" svijeta preraslo u "naivne" pobune ljudi koji su okupirali Wall Street i zazviždali protiv "ekstremnog kapitalizma"? Ljudi su zbunjeni. Do sad su mislili da su svoju građansku dužnost obavili odlaskom na glasanje. I dok mogu mirno živjeti i jesti otprilike na istom standardu - oni se ne pitaju gdje smo zapravo. A stvari su krenule malo žešće nizbrdo… Recesija počinje buditi iz zimskog sna ljude koji su lagodno uživali u demokratskim pravima, a da ih zapravo nisu znali iskoristiti. Ljudi ne poznaju mehanizme civilnog društva, i boli ih briga, sve dok na vlastitoj koži ne osjete negativne posljedice vlastite nebrige. A onda si počinju postavljati patetična pitanja – na primjer – što možemo učiniti da svijet bude bolji?

Ne mogu biti nego cinična u upotrebi termina "intelektualna elita". Nje više nema, elita se spominje danas samo u vezi s ekonomskom vrhuškom. Taj prijelaz u terminologiji je tako drastičan da intelektualci uopće nisu svjesni da "laju" u prazno, jer je karavana prošla, a oni su, u međuvremenu, prestali biti "elitom". Elita su danas tek onih 0,8 posto ekstremno bogatih u svijetu koji se žele sačuvati od društvenih buna koje vriju na svakome kraju svijeta. Scenarij nije optimističan: nije teško predvidjeti lokalne bune na svakom koraku. Problem je u nedostatku šire vizije, jer svaka pobuna da bi bila uspješna mora imati jasan cilj, plan i strategiju, treba je dovesti u kakav-takav red, i što je najvažnije – ne dozvoliti da se sve skupa pretvori u lutkarsko kazalište u kojemu konce povlače isti oni protiv kojih se podigla "revolucija". Buntovnici se lako pretvaraju u pljačkaše, a to će se zlorabiti tako da će se izolirati istinski nositelji novih demokratskih promjena. Njih će se evidentirani i eliminirati u ime ekonomske elite današnjice. Ona se želi obraniti od onih koji bi mogli i znali na pravi način artikulirati ciljeve, pomoći da se grabežna masa pretvori u nešto što ima "demona savjesti" u sebi. Ljudi danas "demona savjesti" nemaju; kad izađu na ulice brzo ih obuzme grabežni instinkt. Eto, moglo bi se reći i da Stanje sumraka, treći roman iz trilogije koji upravo pišem, govori o tome – o Trećem svjetskom ratu koji se događa upravo sada, a da toga nismo svjesni, dok pogibamo od jedne vrste nelegalnog oružja koje bi se – pjesnički rečeno – moglo nazvati nedostatkom osobne odgovornosti.

 

KP: Koje su slabosti ovog društva? Ili, prošireno, slabosti pisanja i umjetnosti u Hrvatskoj? Izgleda kao da nešto ozbiljno ne valja, zar ne? Kao da je nekakva neiskrenost u "igri"?

S. P.: Tvrdim da nisam postmoderni nego transmoderni pisac, i tako ću pristupiti vašem pitanju. Zašto lagati – vjerujem u transmodernu i nisam sklona oduševljavati se postmodernističkim postupcima otkrivanja tople vode, a još manje me impresioniraju meta-metateorijske rasprave bez filozofskog i znanstvenog uzemljenja. Okušala sam se, osim proze, u različitim žanrovima. Uostalom, profesija koja mi daje mjesečnu sigurnost je profesija dramaturga i teoretičara izvedbe s profesorskom plaćom na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, ali ničemu što pišem ne pristupam kao nekom tobože "bezinteresnom" tekstu, nego upravo suprotno, svjesna sam dramaturgije društvenih izvedbi i njihovog povijesnog kontinuiteta. Bit će da sam zato sklona potražiti korijene sadašnjih kriza na kulturnoj sceni u neapsolviranim polemikama s početka dvadesetog stoljeća. Baš mi se čini zgodnim i poučnim svratiti vam pažnju na jednu zaboravljenu polemičku studiju kojom je moj glavni lik, u hrvatskoj stvarnosti – ne u romanu – pokušao ukazati na neiskrenost u "igri" svoje sredine, ali je brzo odustao od jalova posla i vratio se u bečku i berlinsku metropolu. Ne kažem da su stvari tamo bile bolje u prva dva desetljeća dvadesetog stoljeća, ali su bile manje klaustrofobične.

Tauskova studija o Ivanu Tresiću Pavičiću govori i o odnosu "mladih" i "starih", o dvije struje shvaćanja umjetnosti u razdoblju hrvatske Moderne. Odlaskom u Beč, Tausk se u doslovnom i prenesenom smislu odlijepio iz gravitacijskog polja matične sredine, iako je na početku njegova osobna "secesija", inzistiranje na raskolu starog i novog, bila poetička gesta zažarenog pripadnika Mladih unutar pokreta hrvatske moderne. U Matoševoj skici grupnoga portreta mladih pisaca za koje on otvoreno priznaje da ih ne poznaje osim po nepovoljnim citatima iz nesklonog im Tresićeva časopisa, a bez potrebe da ih pobliže upozna, Viktor Tausk, koji se tada potpisivao pseudonimom Slovačić, bio je imenovan u množini, kao simptom ništožnosti nove generacije nekih "famoznih Slovačića Tauska". Tresić je Tausku bio povod da izrazi duboko nezadovoljstvo hrvatskim književnim prilikama u kojima se jaka društvena pozicija koristi kao sredstvo utjecanja na savjest kritičara. Uređivanje vlastitoga lista prijeti postati oblikom monopoliziranja medijskoga prostora, a Tresićevu već tada uočljiva književnu hiperproduktivnost Tausk također sagledava u negativnom svjetlu kao simptom nacionalne društvene bolesti u kojoj kvantiteta brzo nadomješta kvalitetu i svatko vrijedi toliko koliko sam javno nudi. Tausk vidi u tadašnjim hrvatskim intelektualnim prilikama doba "literarne nemoći". Na hrvatskom književnom prostoru dolazi – po njegovu mišljenju – do izmicanja vrijednosnih kriterija, i najgoreg od svih zala, a to je nesposobnosti da se izvrši usporedno vrednovanje domaćeg i stranog. Ostavimo li po strani vrednovanje doprinosa pojedinih pisaca u razdoblju Moderne kao pravca i onodobna književna nadmetanja i uzajamna prigovaranja, teško je iz današnje pozicije ne zamijetiti koliko je u općoj ocjeni boljki hrvatskog intelektualnog života, Tausk bio u pravu. Upravo zbog sprege politike i književnosti; zavodničkog pjeva moći koji je opčinio i dalje opčinjava mnoge hrvatske intelektualce, i dakako, s druge strane, potaknuo i svesrdno potiče sebični autizam najmlađe generacije pisaca koji su zastupnici medijske kulture zaborava, koji na njoj izgrađuju svoje ime, misle da vrijede toliko koliko sami javno nude, pritom zarađuju sramno sitan novac, jer u današnjem vremenu za kulturu i nije predviđeno drugo nego "sića", i zaboravljaju da će sutra biti i sami zaboravljeni. Ipak, ne mogu se oteti dojmu da je i srpska intelektualna sredina naslijedila simptome povijesti svojega beščašća, da je i tu puno onih koji su u zadnjih dvadeset godina presvlačili političke kapute brzo i vješto kao u slapsticku. Očito bi svaka sredina za sebe trebala obaviti satove ili časove anatomije na Kišov način.

 

KP: Nekada su vam davno, u začecima ove društveno političke zajednice i situacije pomalo "brojali" krvna zrnca. Ili su samo bili pasivno agresivni? Kako danas gledate na to? I kako se na to uopće može gledati?

S. P.: Koga se još tiče povijest beščašća ispisana na pergameni moje kože, kad i ja sama, preko nosa uronjena u sveopću kulturu zaborava, nemam volje, spominjanjem tih epizoda, buditi iz stoljetnog sna uspavane heroje hrvatske šutnje? Uostalom, odnedavno – od kada sam se povukla iz javnoga života – sve navedene metode ostrakizma i društvene represije koje su devedesetih obilježile moju biografiju i koje me nisu pokolebale u nakani da ovdje ostanem (čak ni kad mi se jasno i glasno vikalo da napustim svoju domovinu, pri čemu sam lako mogla unovčiti poziciju disidenta), sve te vještine nisu ravne onoj koju je moja intelektualna sredina poslije još dugo na meni iskušavala, a to je: namjerni zaborav, mirno, savršeno i potpuno odsustvo potrebe da se provjeri odnosi li se to o čemu pišem možda na ove tu ljude i ove krajeve, može li se možda netko u tome o čemu govorim prepoznati kao književni lik, ili još bolje, kao protagonist u zapletu društvene drame koja simptome svoje krize vuče još od Habsburške monarhije i periodički ponavlja iste obrasce komedije prerušavanja da bi upravo sada dostigla najveći stupanj pada morala i društvene hipokrizije? Nekada, dok sam imala manje životnog iskustva, utješila bi me činjenica da je ta ista, domaća sredina, već puno puta ogrnula plaštem nevidljivosti sve koji su joj htjeli pomoći da se izdigne iznad supijanog lamentiranja, i samosažalnog zavijanja u kutu provincijske krčme. Sada me takve stvari ne tješe – ispunjavaju me prezirom i gnjevom starinskoga tipa koji, začudo, biva najbolje prepoznat od onih najmlađih koji žude za znanjem – od studenata koji pokušavaju artikulirati svoju pobunu i ne dopustiti da netko drugi za njih i umjesto njih osmišljava njihove ciljeve. Hoće li mladenačka pobuna biti iskorištena i od koga; hoće li njeni akteri pasti s trapeza u cirkusu neke politike, ili će biti poneseni zamašnjakom društva spektakla u prostor poništenja morala gdje se svi ciljevi, kako oni zbiljski i vrijedni, tako i oni lažni i besmisleni – stapaju u jednu jedinstvenu gestu potrošnje u kojoj se, kao u Aristofanovim Vitezovima, loši zamjenjuju gorima, a demokracija pretvara u strahovladu mediokriteta "od tržnog ološa odabranih".

 

KP: Borili ste se za prava manjina i slobodu govora. Kako se danas može "boriti" za ista ili slična pitanja? I što - elementarno – jest sloboda? Pa tek onda sloboda govora?

S. P.: U intervjuima je uvijek stvar procjene hoću li ja kao osoba koju se nešto pita shvatiti pitanje ozbiljno i na njega ozbiljno odgovoriti, ili ću procijeniti da je pitanje dio konvencije na koju treba odgovoriti konvencionalno i po mogućnosti što kraće, kao kad vas netko u prolazu pita "Kako ste" – a vi odgovorite "Hvala dobro, a vi?" jer bi bilo krajnje nepristojno raspresti priču o bolestima, djeci, ostarjelim roditeljima i neplaćenim računima. Takva se dilema postavlja kad danas netko postavi pitanje što je sloboda, preciznije, što je danas sloboda i kako se za nju danas možem boriti. To filozofsko pitanje je dakako i stvar prakse života, a ne treba zaboraviti činjenicu da se od devedesetih do danas drastično promijenila geopolitička, administrativna i ekonomska slika prostora na kojem živimo, pa to vaše "boriti se za prava manjina i slobodu govora" nije bilo isto u 90-ima i sada.

Demokratsko nasljeđe koje "mi Europljani" baštinimo, usput rečeno, već je u dramama Aristofana i Euripida posjedovalo sposobnost uočavanja vlastitoga naličja, hipokrizije glasa naroda. Ljudi danas nisu neinformirani: oni samo nizašto ne haju, jednostavno njih nije briga. Više nije problem u neobaviještenosti onih koji nisu upoznati sa svojim pravima – problem je u tome što su ljudi previše lijeni da bi ušli u dijalog s društvom, da bi prvo pristali biti prizvani pred jedan, badjuovski rečeno, tribunal moralnosti, a zatim svojim odgovornim svjedočenjem doprinijeli proizvodnji Istine kao događaja.

Paradoks je sljedeći: tipični građanin – sve dok živi svoju svakodnevicu bez neposrednog političkog pritiska i brutalnog policijskog zadiranja u privatnost – spreman je delegirati dio vlastite odgovornosti za tvorbu tzv. demokratskih sigurnosnih mehanizama. Ali, ne ovisi divna ideja o ne-dominirajućem mirotvornom diskursu samo o ustavnim i demokratskim sigurnosnim mehanizmima protiv arbitrane uporabe sile od strane države. Ona još i više ovisi o građanskim vrlinama samih građana. Bilo bi doista sjajno zapodjenuti ne-dominirajući dijalog u javim debatama, ali praksa nije tako optimistična – upravo na tom prostoru javnog diskursa gomilaju se dokazi o pogubnom utjecaju klišeiziranja sudionika u raspravama, pa je tako jednima dopušten govor o određenim temama, drugima nije, i to na osnovi tipizirajuće procjene o pripadnosti jednoj ili drugoj socijalnoj sferi. Manjine (svejedno jesu li nacionalne, spolne, rodne, klasne, u skali od Euripidovih Bakhi kao odbjeglih kućanica do dionizijskih stranaca u vlastitoj domovini) – da bi uopće dobile medijski odjek kao zalog da postoje – trebale bi raspravljati samo o "manjinskim" a ne o tzv. univerzalnim problemima. Dolazi do specijalizacije po strukama tzv. maître à panser. I još opasnije: i oni koji bi trebali biti zastupnicima razuma i etike struke akademske zajednice, kako prirodnjaci, tako i društvenjaci, podijeljeni su s jedne strane na govornike u ime činjenica i s druge strane na govornike u ime vrijednosti. Eh, kad bi stvari bile tako jednostavne kakvima se čine! Kad ne bi granica između ja govorim i činjenice govore bila tako kliska – dodajem i tako politizirana – kad bi postojala svijest o uzajamnoj vezi umijeća uvjeravanja (koja se pripisuje retorici "mekih" znanosti) i umijeća demonstriranja (koja podržava iluziju o vrijednosno neutralnom, u potpunosti desubjektiviziranom i tobože u potpunosti od politike neovisnom govoru akademske zajednice). Budući da je govor o činjenicama zaražen govorom o vrijednostima, a sistem vrijednosti je u permanentnoj krizi, ne preostaje drugo nego zapodjenuti neki ne-dominirajući dijalog o kakvom sanjaju suvremeni filozofi prava, sazvati kolektiv na novim temeljima, koncipirati to sazivanje kao okupljanje stvari i ljudi, prirode i društva; spojiti dva skupa tragično odvojena još od Platonove alegorije o Spilji nadilaženjem pogubne opreke između čovjeka i njegova okoliša.

Kako god to izgledalo zastrašujuće – pogotovo iz perspektive Sustava koji je predugo zlorabio pasivnost građana – u suvremenome svijetu koji je već zahvaćen recesijom novca i duha, pa ne treba čekati svoju apokalipsu jer u njoj već aktivno sudjeluje – po mojoj procjeni će borba za slobodu poprimiti oblike protu-demokracije. U trenutku kada jedan gradski trg – možemo zamisliti da je to Cvjetni trg u Zagrebu ili bilo koji drugi trg u Europi ili na Balkanu – postane simboličkim prostorom obrane sfere javnosti – ljudi izlaze na ulicu i mirnim demonstacijama jasno pokazuju opseg svoje kulturne volje. Sve je to lijepo i dobro, u skladu s demokratskim pravima građana, ali problem je u tome što opseg kulturne volje nikad nije bio, pa tako nije ni danas ozbiljno shvaćen od strane državnog Sustava, pa se onda ne treba čuditi kad, u uvjetima materijalnog osiromašenja i sveopćeg nezadovoljstva, sfera javnosti odluči primijeniti drastičniju metodu koju zovemo retorikom ulice.

Medijsko pitanje: "Što te ljude koji su izašli na cestu integrira?" samo ponavlja zatečenost Sustava koji se uljuljkao u definiciju različitih sfera javnosti na osnovi njihovih identitetnih načela, pa je ostao osupnut pojavom kontra-javnosti koja se danas počinje integrirati u Hrvatskoj, na Starome kontinentu i u svijetu na osnovi rasprave o pitanjima koja prepoznaje kao bitna. Konstitutivna snaga diskursa postaje zalogom promjena u strukturi javne sfere, a retorika ulice samo prijeti pokazati koji je pravi obim volje. Ta je volja, koju se može nazvati kulturnom sve dok se mirno iskazuje, dio jedne obuhvatnije kulture življenja gdje se, pod imperativom promjene kao samoostvarenja zajednice, na forumu javnosti gube razlike između kulturnih protuprojekata i društvenih protuprojekata. Imam osjećaj da će se borba za slobodu odvijati na prostoru na kojem će se – iz sfere kulture, a na osnovi novoprobuđene odgovornosti za uočavanje bitnih pitanja – uskoro stvoriti neka nova kontra-javnost koja će možda uspjeti vratiti ozbiljnost pojmu slobode u suvremenom društvu dvolične demokracije i slijepog konzumerizma. To je nada, ali svaka ljudska nada, pokazala je povijest, ima svoju cijenu. Treba vjerovati da ta cijena neće morati biti plaćena u krvi.

 

KP: Prva dva desetljeća 20. stoljeća, jasnije su uspostavila tabue koji su postojali tada, a i danas su tu, od politike, odnosa prema vjeri, naciji, smrti, seksualnosti, rodnim pitanjima. Tada je začet i feminizam i Viktor Tausk, koji je bio u prvom krugu Freudovih sljedbenika, bio je zainteresiran za novo ženstvo 20. stoljeća, i kao psihoanalitičar i kao muškarac. Bio je veliki zavodnik, muški protofeminist, no i "dezerter ljubavi" koji se divio snažnim ženama, ali bi ih uvijek i napuštao u strahu od ovisnosti. Tko je ili tko su danas Viktor(i) novoga doba i kako vidite problem i pitanje tabua?

S. P.: Tabu danas nije ono nedodirljivo nego ono neprikazivo. Živimo u medijaliziranome svijetu. Prikazuje se samo ono na čemu se može zaraditi - po mogućnosti odmah. Zato je danas vrijednost tabu – u bilo kojoj struci – kako u umjetnosti, tako i u znanosti. Problem je u tome što vrijednost nije sama po sebi proizvod i opire se mogućnosti da kao proizvod bude zamijenjena sličnim proizvodom. Zato je tabuizirana. Nema cenzure prema opscenosti, amoralnosti i sličnim starinskim pojmovima. Nema te teme koja bi bila moralno nepodobna. Cenzura se odnosi na sadržaje za koje se može procijeniti da su medijski nepogodni - bolje rečeno da se ne uklapaju u medijsku industriju, pri čemu je i politička scena dobrim dijelom dio te industrije. Danas se može govoriti sve, baš sve – osim onoga bitnoga. Ako nešto važno slučajno bude izgovoreno u javnosti, tada mehanizmi medijske industrije poduzimaju nužne obrambene radnje: minoriziranje, niveliranje i zamagljivanje "bukom u komunikacijskom kanalu".

Ali vratimo se iz dvadeset i prvog u dvadeseto stoljeće. Može nam se učiniti da smo daleko odmakli; da su tabui koje ste spomenuli – odnos prema vjeri, prema smrti, seksualnim i rodnim pitanjima – u našem, zapadnom svijetu, apsolvirani. Svakom je razumnom čovjeku jasno da su isti tabui još uvijek tu, samo je njihovo "medijsko pakiranje" ljepše, pa bonton govora u javnosti lažira pravo stanje stvari a problem se ne rješava nego se u najboljem slučaju verbalizira i to sa znatnim udjelom medijski podobne, isprazne frazeologije. U međuvremenu lete pepeljare u glavu onih "malo drukčijih".

Listi tabua naslijeđenih iz dvadesetog stoljeća dodali ste i odnos prema politici o čemu sam već dosta govorila, ali ne smeta – neke stvari vrijedi ponoviti. Svi današnji politički tabui na domaćem terenu su negativna posljedica "politikantstva" koje je nadvladalo promišljenu politiku u razdoblju prije Prvog svjetskog rata. Kad se tome pridoda sustavno zanemarivanje gospodarskih potreba naroda, suspendiranje ustavnog stanja u Banskoj Hrvatskoj i zapleti izazvani Balkanskim ratovima – postaje jasno ogorčenje mlađih ljudi koji su, zgađeni političkom dvoličnošću, stare raspre oko "narodnog jedinstva" Hrvata i Srba pogurali prema načelu unitarnog jugoslavenstva. U jednom intervju sam već spomenula primjere politikantstva prije Velikoga rata, ali držim da su ilustrativni, pa ću ih izvući iz naftalina i za ovu priliku: naime, atmosfera unutar hrvatskih političkih stranaka bila je u jednom trenutku obilježena prljavim igrama, pa su na primjer, nakon atentata na prestolonasljednika vlastima predavani popisi s imenima tobožnjih špijuna koji su onda bili osuđeni na dugogodišnju tamnicu ili smrtnu kaznu. S druge strane, srpska politika je bila spremna surađivati i s Talijanima i s Mađarima u podjeli hrvatskog teritorija u ime tobožnjeg narodnog jedinstva, a iz tadašnjih prilika u Bosni i danas bi se moglo štošta naučiti. Slijedeći ljubavni zaplet u Beogradu pod austrijskom okupacijom, pred kraj romana Bilo nam je tako lijepo! usput se dotičem i nekih tabua ideje jugoslavenstva.

 

KP: Cijeli je roman zapravo priča o potrazi za nekonvencionalnim oblicima sreće i našim zabludama u olakom prihvaćanju gotovih rješenja za sreću. Naslov knjige zapravo je citat iz oproštajnog pisma Jelke Gans Tausk i njezinih dvojice voljenih muškaraca, uoči njihova trojnog samoubojstva koje su izvršili kad su u Beču, u ožujku 1938, otvorivši prozor vidjeli nacističku paradu. Što je, prema vama kao spisateljici, sreća, te kada je samoubojstvo "opravdano"?

S. P.: Jelka, omiljena sestra Viktora Tauska, imala je u sebi, za razliku od brata, "kapacitet za sreću". Jelkin drugi muž, Ernst Gans, i njegov brat blizanac Camillo ušli su u trojnu vezu, premda kućanstvo utroje, zloglasni, ali u to vrijeme među nekim umjetničkim dušama i knjiškim tipovima popularni ménage-à-trois, nije bilo njihova nakana. Nije im bilo ni na kraj pameti dokazivati slobodarske ideje: bilo kome bilo što tumačiti i pokazivati na vlastitom primjeru. Pitanje sreće za njih je bilo pitanje intime kojom se ne maše kao zastavom. Za razliku od Marthe Frisch, prve Viktorove supruge, poznate socijaldemokratkinje i zastupnice ženskih prava - Jelka je - barem ona Jelka koju sam stvorila u romanu kao fikcionalnu junakinju - bez mudrovanja i bez pretencioznih gesta i javnih deklaracija, zastupala ljudsko pravo na duhovno i tjelesno blagostanje. Citirat ću ulomak iz romana jer on najbolje definira Jelkinu potragu za nekonvencionalnim oblicima sreće kao ljudskim pravom na blagostanje: Ona je to pravo pokušavala provesti u život i podijeliti ga s drugima kroz potrebu za toplom uzajamnošću koja je za nju bila najvrednije etičko načelo: jedino načelo koje je primjereno čovjeku, koje proizlazi prirodno iz ljudskoga bića i vodi ga naprijed bez prisile crkve i političkih nagodbi, bez nagovora na zlo u ime nekog "višeg", čovjeku stranog apstraktnog načela. Samo nagon za srećom i instinkt uzajamnosti, pobuda da se radost proširi među ljudima, može spasiti čovječanstvo od povijesne predodređenosti zapečaćene na razini kolektivne sudbine. "U protivnom" – osjećala je ona u dubini duše, a Ernst je to jednom prilikom glasno izrekao u društvu, jer se u potpunosti slagao s nazorima svoje žene – "nema nam druge nego pristati na krvavu klaonicu koja neprekidno, iz stoljeća u stoljeće, 'u ime' nečega, bilo čega što se proglašava svetim, vodi ljudski rod do konačne točke istrebljenja. Zar zbilja želimo na to pristati? Zar se zbilja nemamo snage oduprijeti? Ne treba puno. Ne treba revolucija. Samo malo osobne hrabrosti." Kad je 13. ožujka 1938. proglašen Anschluss i time je Austrija pripojena Njemačkoj, a posebno nakon plebiscitne odluke gdje su se glasanjem u postotku od 99,7% stanovnici odlučili da doista vrijedi slogan "Svi Nijemci u jednoj državi", Jelki Tausk i Gansovima je postalo jasno da za njih kao za židovske intelektualce nema mjesta u Beču. Kad su 17. ožujka otvorili prozor i vidjeli nacističku paradu, zapisali su rečenicu koja je poslije postala motto moje knjige i izvršili trojno samoubojstvo: "Bili smo sretni. Bilo nam je tako lijepo i htjeli smo da tako i ostane."

Vi me oprezno pitate kao spisateljicu i jedino kao spisateljicu, dakle kao zastupnicu modalnog svijeta fikcije, a ne kao osobu iz običnoga svijeta stvarnosti, o "opravdanosti" samoubojstva. To znači da mislite da je samoubojstvo tabu-tema. Za Gansove je perspektiva bila koncentracijski logor. Oni su odabrali kako su odabrali, a mogli su i drukčije. Samo je jedno sigurno – ako je suditi prema oproštajnoj poruci, nisu to učinili iz straha i iz slabosti; samoubojstvo je za njih bilo oblik društvene nepokornosti, nepristajanje na režim smrti kojemu se na drugi način u svojem vremenu nisu mogli suprotstaviti. Njihovo samoubojstvo – koliko god to drastično zvučalo – bilo je učinjeno u ime jednog drugog režima – režima života koji slavi vječnu i nepokorivu ljubav. Zato Badiou ima pravo: "U umjetnosti ima zadovoljstva, u znanosti ima ushita, u politici ima entuzijazma, ali sreće ima samo u ljubavi."

 

KP: Kada možemo očekivati zadnji roman ove trilogije?

S. P.: Stanje sumraka je naslov trećeg dijela moje trilogije koji sam posudila iz psihijatrijske prakse, a odnosi se na halucinogena stanja ponekad izazvana i ratnom traumom. Taj roman je hibrid transhumanističkog science-fictiona, dokumentarističke proze i parabole o zlu. Iako se svaki od romana iz trilogije može čitati kao odvojeno djelo, zajedno tvore idealnu cjelinu, pa neke od linija zapleta koje su postavljene u Vremenu laži u trećem dijelu razrađujem, ali dodajem i posve nove elemente. Tim romanom afirmira se tema stroja za navođenje masa već prethodno naznačena u prva dva romana trilogije gdje se životne tragedije likova sagledavaju u povijesnom kontekstu. Bavim se ponovno tabuima oslobađanja od manipulativnih strategija života. Premda imam razrađenu i strukturu, i to, što bi se reklo, gotovo do u detalj, građa kojom se bavim je dovoljno opsežna i dovoljno zahtjevna da traži i koncentraciju i vrijeme. Mislim da ću uspjeti dovršiti roman za pola godine, ali svemu što radim nastojim pristupiti bez nasilja – gotovo je kad je gotovo.

 

 

 

 

 

 

 

19. ožujka 20014., 17:00-18:30h, ONLINE

 

Poveznica na snimku susreta: Ljubo Pauzin

 

Prilikom pristupanja ponekad su potrebni i ovi podaci:

Recording URL: https://www.livemeeting.com/cc/mspp/view
Recording ID: Pisci_Ljubo_Pauzin

Attendee key: Participant

 

 

"Čudesna vrata" u pjesništvu Ljube Pauzina

 Gost programa Pisci na mreži je Ljubo Pauzin, pjesnik čije su pjesme nastajala u dvosobnoj glavi, slijetale kao meteori na zemlju, čija je proza spoj lirskog i narativnog, i jedno i drugo i treće. Ali to nije sve: tu je radio i sve njegove tajne, tajni glasovi, emisije o važnom i dobrom u svijetu u kojem i s kojim živimo…

Namjera nam je danas u razgovoru sa Ljubom Pauzinom, a u idućim virtualnim susretima i s drugim hrvatskim autorima, autoricama, saznati: tko su oni, kako, zašto i za koga pišu? Željeli bismo s našim gostima na mreži, s hrvatskim piscima (različitih generacija, poetika, zanimanja…) i s vama – prisutnim učenicima i nastavnicima, sa sudionicima na udaljenim mjestima – ući u njihove radionice, proći labirintima njihovih književnih tekstova, dobiti pouzdaniji uvid kako i gdje žive, što čitaju, što im je važno u procesu pisanja, što misle o novim tehnologijama i mogućnostima komuniciranja s drugima, koji su njihovi uzori i životni izbori?

Ukratko: htjeli bismo izravno, u razgovoru, različitim pitanjima i novim, drukčijim odgovorima, učiniti složenu mrežu hrvatske književnosti (kulture) dostupnom i preglednom za čitanje, kretanje, stjecanje različitih iskustava i za uživanje. Želimo saznati kako čitati hrvatske pisce i njihove tekstove, želimo ih upoznati i učiniti vlastito vrijeme važnijim i boljim nego što nam se, nerijetko, čini da ono jest.

Vjerujemo da su za ovu priliku razgovor s Ljubom Pauzinom, odnosno njegovi tekstovi i njegov nama ispričani život, više nego dobar i uzbudljiv izbor.

Molimo vas pročitajte ponuđene tekstove, potražite u knjižnici i na internetu knjige i tekstove Ljube Pauzina da biste saznali više od onoga što sada znate o njemu. Čitajte, pitajte i sudjelujte s nama. Izbor glazbe, fotografija, scene iz filmove, ilustracije, ako ih bude, također su dio onoga što nam želi reći o sebi.

 

 

 

19. veljače 20014., 17:00-18:30h, ONLINE

 

Poveznica na snimku susreta:

Poveznica na snimku - Stjepan Balent

 

Prilikom pristupanja ponekad su potrebni i ovi podaci:

Meeting URL: https://www.livemeeting.com/cc/mspp/join

Meeting ID: Stjepan_Balent

Attendee key: Participant

 

 


Ovomjesečni gost programa Pisci na mreži je Stjepan Balent, pjesnik čije su pjesme ujedno i kratke priče iz kojih je moguće iščitavati neke pojedinačne sudbine i opću povijest prolaznosti. Da bi ih uobličio ponekad stvara nove kovanice. Ipak, njegov svijet ponajprije je stalan dijalog tradicionalnih poetskih slika u koji se uvukla suvremenost sa svojim vizualnim i tehnološkim mogućnostima, s percepcijom novog u trajnom, sa slutnjom drukčijeg u heraklitovskom ponavljanju vode i vatre postojećeg svijeta, njegove emocionalnosti i osamljenosti podjednako.

Namjera nam je danas u razgovoru sa Stjepanom Balentom, a u idućim virtualnim susretima i s drugim hrvatskim autorima, autoricama, saznati: tko su oni, kako, zašto i za koga pišu? Željeli bismo s našim gostima na mreži, s hrvatskim piscima (različitih generacija, poetika, zanimanja…) i s vama – prisutnim učenicima i nastavnicima, sa sudionicima na udaljenim mjestima – ući u njihove radionice, proći labirintima njihovih književnih tekstova, dobiti pouzdaniji uvid kako i gdje žive, što čitaju, što im je važno u procesu pisanja, što misle o novim tehnologijama i mogućnostima komuniciranja s drugima, koji su njihovi uzori i životni izbori?

Ukratko: htjeli bismo izravno, u razgovoru, različitim pitanjima i novim, drukčijim odgovorima, učiniti složenu mrežu hrvatske književnosti (kulture) dostupnom i preglednom za čitanje, kretanje, stjecanje različitih iskustava i za uživanje. Želimo saznati kako čitati hrvatske pisce i njihove tekstove, želimo ih upoznati i učiniti vlastito vrijeme važnijim i boljim nego što nam se, nerijetko, čini da ono jest.

Vjerujemo da su za ovu priliku razgovor sa Stjepanom Balentom, odnosno njegovi tekstovi i njegov nama ispričani život, više nego dobar i uzbudljiv izbor.

Molimo vas pročitajte ponuđene tekstove, potražite u knjižnici i na internetu knjige i tekstove Stjepana Balenta da biste saznali više od onoga što sada znate o njemu. Čitajte, pitajte i sudjelujte s nama. Izbor glazbe, fotografija, scene iz filmove, ilustracije, ako ih bude, također su dio onoga što nam želi reći o sebi.

 

Stjepan Balent: Zbiljna drogerija

 

Ono što su u 20. stoljeću radile ideologije – uništavale privatnost kroz poništavanje granica između osobnog i kolektivnog, privatnog i javnog – danas rade mediji i sve savršeniji oblici komunikacije. Knjiga Stjepana Balenta »Zbiljna drogerija« lirski je dokument takvog, postemocionalnog vremena. Balent spoznaje činjenicu promjene paradigme, on zna da je nadu i utjehu mesijanizma (privremeno, a kako drukčije) zamijenio akceleirani matricizam, ali ne tuguje za prošlim vremenima. Ne čudi se oko te promjene, niti se, negativno inspiriran izostankom smisla, s njome svađa. On je mirno, ne bez generacijske produktivne sjete.

 

Bačenost-u-svijet odavno smo prestali tako oslovljavati. Najprije ju je, krajem prošloga stoljeća, barem kako smo mi to sebi ovdje-u-svijetu tumačili, zamijenila odbačenost-od-svijeta. Danas ju je, upućeni tvrde, zamijenila pak simulacija koja, u svijetu umnoženih realnosti, može zvučati i optimistično. Jedna od odlika prošloga stoljeća bila je odricanje prava na privatnost. Preciznije, nije postojala granica između privatnog i javnog. Uzrok tome bili su razni ideološki projekti: od nacionalizama do internacionalizama, od revolucija do involucija.

 

Budući da se svaki veliki projekt u pravilu temelji ni na čemu (a to postaje itekako jasno kada dođe vrijeme da se istog provede u djelo), svaki veliki projekt u pravilu i propadne. Ali, veliki projekt nikada ne vodi brigu o pojedincu. I to je u konačnici sretna okolnost, jer kako drukčije bi, nakon velike propasti velikog projekta, bilo tko od nas preživio? I nastavio trajati, recimo, u vremenu postideologije, postsubjektivizma, postemocionalizma!?

 

Ono što su u 20. stoljeću radile ideologije - uništavale privatnost kroz poništavanje granica između osobnog i kolektivnog, privatnog i javnog – danas rade mediji i sve savršeniji oblici komunikacije. Knjiga Stjepana Balenta lZbiljna drogerijalirski je dokument takvog, postemocionalnog vremena. Balent spoznaje činjenicu promjene paradigme, on zna da je nadu i utjehu mesijanizma (privremeno, a kako drukčije) zamijenio akceleirani matricizam, ali ne tuguje za prošlim vremenima. Ne čudi se oko te promjene, niti se, negativno inspiriran izostankom smisla, s njome svađa. On je mirno, ne bez generacijske produktivne sjete, komentira i piše. Njegovi stihovi doimaju se kao lirska argumentacija post-lirizma, čija je ljepota upravo u toj namjerno kreiranoj diskrepanciji.

 

Svijet kojega Balent ispisuje osvijetljeni je mrak. To postemotivno »chiaroscuro« ilustrira subjekt (koji) u pjesmi »zna što je vihor: ogromni lijevak zraka« koji, iako se mraka ne boji, svjetla »drži upaljena« samo da »tome nečem, zastrašujućem/ po definiciji, što uvijek dolazi iz mraka ili iz daljine/ pokaže kako ovdje ima živih// i koliko su nemilosrdni prema sebi«.

 

Zašto se bojati mraka? - pita se autor. Mraka se bojimo i mraku se molimo, piše u svom kod nas nekidan objavljenom romanu Naslijepo, budući nobelovac Claudio Magris, jer mrak ne sadrži ništa. To je dovoljan razlog strahopoštovanju. Ali, sugerira Balent, da bi se strah odagnao, treba se samo prisjetiti dana kada smo prvi put bili odvedeni u kino. Kada su svjetlo i mrak, hineći iluziju, zajedno za nas stvorili stvarnost.

 

Lirska suvremenost Zbiljne drogerije svjesna je nužnosti, kako su nam s velikih ekrana, šaljući svjetlo da pokori mrak, govorili: »miroljubive aktivne koegzistencije« poezije i medija, mogućnosti lirizacije i akceleracije svijeta koja je razvidna u spoznaji bezgraničnosti, nezaustavljivosti i jednog i drugog. Ono što govori u prilog ovoj pretpostavci je »za naše prilike« nevjerojatno uspio suživot tradicije i individualnog talenta. U pjesmi »oluja je trgala noć...« čitamo o ne tako senilnome djedu koji je »na gornjoj terasi vitlao sabljom iz prvog svjetskog rata/ povicima Udri Ilija!...« i tako izazivao munje.

 

Za razliku od neozavičajnih neoguslara koji su rođeni nakon Balenta, Balentu je kristalno jasno da tradicija ne mora biti smrt individualnog talenta: kako ona kolektiva, tako ona jedinke. Ne samo da ona, ispravno tretirana, ne mora biti ni ponos ni uteg, nego da čak može biti i izvor zabave. Kada se, naravno, spozna da se tradiciju (samo) ne nasljeđuje, nego da je se (prvenstveno) izmišlja i konzumira bilo iz poštovanja, bilo prema potrebi... No, uvjet je za to, što je kod Balenta slučaj, da onaj koji piše, o sebi ne misli kao o demijurgu, nego kao o proizvodu i proizvođaču tradicije. O invenciji tradicije čitamo u pjesmi o princu koji je napustio svoju kneževinu i postao njezin sluga, »ali to je bilo tako davno, toliko davno, da se/ počelo vjerovati kako je sve to reklamni trik lokalne/ turističke zajednice« (17).

 

Iako katkada isklizne u nepotrebnu doslovnost (»pojavio se u ne-vremenu. zato praznina, jer/ još nije bio izmišljen nikakav svijet za njega«) (22); »naravno, neki sumnjaju je li on/ Taj, pravi izbor za tako složeni zadatak« (34) »rekli su i umrli od usamljenosti« (47)) ili mu se omakne pokoja »mala keramička figurica«, Balent je napisao knjigu itekako vrijednu čitanja. Njezine vrhunce nalazim na stranicama 29, 33. i 46.

 

Nikola Petković, Novi list, 20. prosinca 2007.

 


 

Bilješka o autoru:

 

Stjepan Balent rođen 1969. godine u Čakovcu. Studirao je hrvatski jezik i književnost na Filozofskom fakultetu te novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu. Studirao je i elektrotehniku na Sveučilištu u Mariboru. Kao novinar radio je u Glasu Slavonije, za izdanja EPH, a od 2002. je urednik na portalu Net.hr (ex-www.iskon.hr). Autor je natječaja za kratku priču Ekran priče, rezultat kojeg su tri istoimene knjige u izdanju Naklade MD, dok je Ekran priče_04 objavio Profil International. Pjesme i priče, koje su prevođene na više jezika, objavljivao je u književnoj periodici, radiju i na internetu. 1995. dobio je drugu nagradu na natječaju Goran za mlade pjesnike.

 

Objavio

Kako stvari stoje? (s Ivanom Jašić i Tihanom Jendričko); pjesme; SKUD I. G. Kovačić, Zagreb, 1995.

Voda; pjesme; Naklada MD, Zagreb, 1998.

Zbiljna drogerija; pjesme; AGM, Zagreb, 2007.

 

Uredio

Ekran priče_01; priče; Naklada MD, Zagreb, 2003.

Ekran priče_02; priče; Naklada MD, Zagreb, 2004.

Ekran priče_03; priče; Naklada MD, Zagreb, 2005.

Ekran priče_04; priče; Profil International, Zagreb, 2006.

 


 

Dodaci:

Autorski tekstovi

S. Balent, Kako stvari stoje

S. Balent, Voda

S. Balent, Zbiljna drogerija

S. Balent, Neobjavljene pjesme

 

Korisni linkovi i mjesta

 

Društvo za promicanje književnosti na novim medijima / Besplatne elektoničke knjige:

Voda: http://www.elektronickeknjige.com/balent_stjepan/voda/index.htm

Zbiljna drogerija: http://www.elektronickeknjige.com/balent_stjepan/zbiljna_drogerija/index.htm

Ekran priče1: http://www.elektronickeknjige.com/zbornik/ekran_price_01/index.htm

Ekran priče2: http://www.elektronickeknjige.com/zbornik/ekran_price_02/index.htm

 

 

Voditelji programa Pisci na mreži

 

Mirela Šikić–Barbaroša, AZOO

Miroslav Mićanović, AZOO

 

održano 29. siječnja 2014.
 

Pogledajte snimku susreta:

Poveznica na snimku - Darija Žilić


Prilikom pristupanja ponekad su potrebni i ovi podaci:
Recording URL: https://www.livemeeting.com/cc/mspp/view
Recording ID: Darija Zilic
Attendee key: Participant


 

Darija Žilić: Bilo bi me frka živjeti u Splitu


Darija Žilić godinama je zapažena na pjesničkoj sceni po odličnim i nagrađivanim pjesmama i zbirkama. No Darija je ujedno zanimljiva i produktivna esejistkinja, društvena aktivistica, voditeljica tribina, prevoditeljica, facebook i twitter komentatorica... U svemu što radi, Darija, čini se, ide do kraja, radije svoja nego dio mase, uravnotežena izvan ljevice i desnice, s potrebom da se mlađima ukaže na spolne i društvene zamke. Čini se, prava sugovornica za “Liniju X”.

 

Objavili ste do sada nekoliko knjiga poezije i eseja, surađivali u nizu časopisa, vodite i tribine u Hrvatskom društvu pisaca, kako sve stignete?

– Ma sve se može stići ako postoji dobra motivacija. U više od deset godina rada na nezavisnoj kulturnoj sceni, organizirala sam mnoštvo tribina, međunarodnih suradnji, objavila sedam knjiga, osma je u pripremi (knjiga proze “Omara” bit će objavljena ove godine). Formirala sam se, dakle, na nezavisnoj sceni, izvan institucija, radeći, na primjer, projekt “Mama čita” u Multimedijalnom institutu u Zagrebu, na kojem su gostovali brojni pisci i aktivisti.
U mojemu književnokritičkom radu iznimno su mi pomogli Ženski studiji, jer sam početkom dvijetisućitih za samo 200 kuna u programu mogla slušati predavanja o filozofiji, ženskom aktivizmu, ali i čitati knjige na stranim jezicima koje su tada bile vrlo skupe. Eto, recentna feministička literatura koja mi je bila dostupna tada, odredila je i moj kritički rukopis u to vrijeme.


Emocija i tijelo u središtu

Pisanje poezije obično slovi kao ugodno kreativno iskustvo. Uživate li i u pisanju eseja i kakav je suživot pjesnikinje koja zagovara spontanost, vedrinu, emocije i učeno neznanje s analitičnom poetskom teoretičarkom?

– Ne volim baš intelektualističku poeziju. Nedavno preminula dobitnica Nobelove nagrade Wislava Szymborska najdraža mi je pjesnikinja. Njezin je izraz jednostavan, mudar, bez pretenzije. Dobru poeziju moraju svi moći razumjeti. Ne volim postmodernističku poeziju u kojoj je predmet jezik. Meni je zanimljivija poezija kojoj je u središtu tijelo, emocija. Nije nimalo slučajno da su u knjizi “Megaphone”, koja je prošle godine objavljena u SAD-u, izišli eseji autorica iz Hrvatske koje upravo afirmiraju taj neki ženski senzibilitet. To pokazuje kako je danas poezija u kojoj se ne bježi od osobnog, zapravo ona koja može biti zanimljiva i izvan okvira nacionalnih granica.

Prevodite s engleskoga i surađujete s nizom časopisa u regiji. Kakve dojmove dobivate od tih kontakata i kakva je slika Hrvatske nakon tih susreta?

– Godinama surađujem i u tzv. regiji (premda mi u zadnje vrijeme baš smeta to šminkersko oduševljavanje istom), ali sada se suradnja proširila i na neke druge države. Nedavno sam boravila i u Bugarskoj. Oduševljena sam njihovom književnom scenom, a veselim se i prijevodima u njihovu književnom časopisu “Brod”. Posebno, pak, izdvajam suradnju s Italijom. U Cataniji je objavljena knjiga u kojoj se nalaze i pjesme autorica iz Hrvatske u prijevodu sjajne Bojane Bratić, prošle godine u godišnjaku svjetske poezije koji je objavljen u Pisi, a uskoro će neke pjesme biti prevedene na francuski...
Što se tiče mojih prijevoda, ponosna sam na prijevod i izbor suvremenih arapskih pjesnikinja te na izbor iz američkog ženskog pjesništva. Sve to objavljeno je u časopisu Književna republika. Nikad u stranoj zemlji ne brundam protiv vlastite – to treba činiti samo kad si “doma”.

Nastupali ste i kao jazz pjevačica. Jeste li pjevali i vlastite pjesme?

– Nisam školovana jazz pjevačica. Pjevala sam na nekim poetskim događanjima, i to zato da se malo opustim, razveselim, jer sam bila dosta povučena i onako “stisnuta”. Pjevati jazz standarde nije osobita kreacija, jer je to reprodukcija, ali uživala sam u toj emanaciji energije koju pjevanje i glazba donose. Tko zna, možda u budućnosti zapjevam još koji put...

Za odličnu zbirku “Pleši, Modesty, pleši”, prije tri mjeseca dobili ste i “Kiklopa”, za pjesničku knjigu godine. Kako je primiti takvu nagradu, poraste li puls, ispravi li se držanje, javljaju li se nove ideje, a susjedi, rodbina i kolege dodatno podignu stupanj poštovanja...?

– Bogme, bilo mi je drago kad sam dobila “Kiklopa”, jer ta nagrada baš odjekne: javljaju se susjedi, prijatelji, odmah im porasteš u očima. Također mi je draga nagrada “Julije Benešić” za najbolju kritičku knjigu u 2010. Dobila sam nagradu za knjigu “Muza izvan geta” u kojoj se bavim književnim tekstovima pisaca iz Hrvatske i susjednih zemalja. Posebno su mi bile inspirativne autorice oko Asocijacije za žensku inicijativu u Beogradu, koje su tijekom devedesetih pisale poeziju i djelovale protiv rata i politike vlastite zemlje. Naslov knjige je parafraza pjesme srpske pjesnikinje Jelene Marinkov “Muza u getu” (aluzija na Srbiju devedesetih).

Ako nije indiskretno, ulažete li pripadajuću zaradu od svih tih silnih poslova i knjiga u nekretnine, nakit, krzno, ili karitativno potpomažete mlade pjesnike? Ili je zaista istina da poezija i teorija donose samo društveni ugled, a ne i iznadprosječnu zaradu?

– Ma jasno da ne, a i društveni ugled je upitan. Zarada od poezije i teorije bila bi i ispodprosječna, pa je nužno baviti se drugim poslovima. Zadovoljstvo koje donosi pisanje važan je pokretač u životu, a inače ulaganje u znanje se isplati, jer kad ode mladost, imaš se za što uhvatiti. Moram priznati da me sad trenutno malo više zanima i iznadprosječna zarada.
Provokacija ‘ljevičara’


Sada ste uključeni i na twitter, a i na facebooku ste bili vrlo agilna sudionica, komentirali ste, dijelili pjesme i tekstove. No, na veliku žalost brojnih Face prijatelja, na neko vrijeme ste se naglo i povukli. Što je razlog, jesu li stvari izmakle kontroli, je li facebook neprijatelj kreativnosti?

– Facebook je odlična društvena mreža i ja sam je baš dobro iskoristila. Reklamirala sam svoje i tuđe knjige, birala finu glazbu, a ponekad i zakuhala nekim političkim statusima. Posebno mi je bilo zanimljivo provocirati novopečene ljevičare koji su odjednom hrabri i sada napadaju Franju Tuđmana, kad je već toliko vremena prošlo od njegove smrti. Smiješni su mi i tako popularni napadi na Crkvu koja se svodi na leglo pedofila, a također mi je iritantno bilo pljuvanje po Hercegovcima koji su odjednom ispali najveći krivci. To su uglavnom bile teme koje su izazivale puno rasprava.
Osim toga, premda sam u devedesetima bila žestoka ljevičarka, s vremenom sam shvatila da su kategorije lijevo-desno smiješne i da su mnogi profesionalni borci u nevladinim organizacijama više marili za svoje karijere i novac nego za tuđa ljudska prava. Sad sam na twitteru, tamo je onako sterilno. Ubacim poneku informaciju i to je sve. Nekad mi nedostaje druženje na facebooku, ali budući da se na mom zidu stalno raspravljalo, rekoh, čemu izazivati vraga više?! A i bogme, lako se postane ovisnik, a vremena je sve manje. Neću se vraćati na face.

Već mjesecima pjesnicima iz kruga Rječilišta obećavate da ćete doći u Split. Čujemo da imate neke privatne veze sa Splitom? Kakvim se Split čini jednoj rođenoj Zagrepčanki?

– Nikada nismo dogovarali neko službeno gostovanje, ali sam rekla da bih, kad svratim u Split, vrlo rado gostovala na Rječilištu. Moj ujak Ivan Lautar i njegova obitelj žive blizu Firula, pa sam nekad odlazila ondje. Neobično, ali češće sam ondje odlazila kad se trebalo putovati više sati, u vrijeme rata. Sviđa mi se što se u Splitu odvija toliko lijepih književnih večeri i susreta (Rječilište, DADanti), ali i da je najmlađa generacija pjesnikinja upravo iz Splita: odlične goranovke Marija Andrijašević i Irena Delonga te dobitnica nagrade “Jutra poezije” Ivana Čagalj. Volim dalmatinsku pismu i srdačnost Dalmatinaca. Mada, bilo bi malo frka živjeti dolje, jer ste baš ono i preotvoreni. Ne znam kako bih se snašla.

Čuje se do Splita da volite i kuhati? Što se krčka u posljednje vrijeme u pjesnikinjinu loncu i na kojim teoretskim postavkama on počiva?

– Bogme, bit će da se ne čuje dobro ili se ja valjda hvalim i najmanjim kuharskim uspjesima, pa se uspije čuti do dolje. Naime, stavljala sam po fejsu neke recepte, pa eto, pomislilo se valjda da sam odlična kuharica. Kamo sreće da sam prije učila kuhati i voziti auto?!

Svojedobno ste izjavili da ne volite okupljanje po sestrinstvima. Ostajete li pri tome stavu, i zašto, kada je bez grupe i danas teško opstati?

– Slažem se da je bez grupe teško opstati i zato će biti promjena kod mene. No ponosna sam na to što sam se izborila sama, uz podršku obitelji: u mojoj kući nije bilo knjiga, nisam imala background, niti me bilo koji muškarac štitio na mome putu.

Osviješteno određujete specifično žensku poeziju, ali ste otvoreni za ispitivanje spolnih opredjeljenja i pozicija. Nakon godina vašeg aktivističkog staža, čini li vam se da kao društvo napredujemo na tom području?

– Napisala sam davno queer priču “Žuta suknja” u kojoj pišem o mom prijatelju koji je homoseksualac. Moj aktivizam ogledao se prije svega u novinarskom radu. Napravila sam intervjue s brojnim piscima, aktivistima, i prošle godine je u izdanju “Šura publikacija” objavljena knjiga “Paralelni vrtovi” u kojoj je nalazi pedesetak intervjua. Mislim da treba još puno raditi na mirovnom planu, poticati takvu literaturu. Što se tiče položaja žena, sigurno da je on bolji, ali ono što zabrinjava jest mizoginija, nepoštovanje žena. Isto tako bilo mi je smiješno da se feminizam poistovjećivao s lezbijstvom.

Pisali ste zanimljive savjete mladoj pjesnikinji u kojima ste govorili da se olako ne prepušta volonterskom radu? Je li vam poznato da je bilo kakvih praktičnih efekata od toga?

– Ne znam, nadam se da sam pozitivno utjecala. Nemam ništa protiv volonterskog rada, može se u tome puno toga naučiti, ali sam vidjela toliko iskorištenih ljudi da sam vrlo sumnjičava. I sama sam bila naivna kulturna aktivistica, koju su hvalili kao najvredniju, koja se za sve znala izboriti, osim za samu sebe. Eh... No s druge strane, tko sam ja da savjetujem: čini mi se i da je danas curica od petnaest godina “pametnija” od mene.
Pismima sam se nastojala obraćati onim finim i pametnim curama koje doma čitaju knjige i koje pišu pjesme, a koje će biti ismijavane i ponižavane jer danas je u trendu samo estrada. Ne sjećam se točno, ali savjeti su se svodili na to da žena treba imati samopouzdanja, da treba cijeniti vlastiti rad i trud.

Siniša Kekez

Slobodna Dalmacija, 11. ožujka 2012.

 

 

Bilješka o autorici:

Darija Žilić, rođena 1972. u Zagrebu. Školovala se na Filozofskom fakultetu u Zagrebu (povijest / komparativna književnost). Piše poeziju, kritiku i esejistiku, dugogodišnja voditeljica programa „Mama čita“ u Multimedijalnom institutu u Zagrebu. Riječ je o programu u kojem su sudjelovali brojni pisci i aktivisti iz tzv. regije. Objavljivala eseje i kritičke prikaze o suvremenoj poeziji, teoriji i aktivizmu u časopisima te brojne intervjue (Zarez, Treća, Kruh i ruže, Balcanis, Feral Tribune, Vijenac, Književna republika, Europski glasnik, Filozofska istraživanja, Riječi, Forum, Nova Istra, Tema, Poezija, e-novine, Europski glasnik, na Kulturpunktu hr., časopis Agon...). Stalna suradnica na Trećem programu Hrvatskog radija, surađivala na projektu Školske knjige Leksikon hrvatske književnosti- djela. Bila je jedna od urednica u časopisu Tema. Voditeljica tribine Dekonstrukcije u Hrvatskom društvu pisaca, književne tribine u Gradskoj knjižnici Velika Gorica, a bila je i urednica književne tribine Klubu umjetnika na Sušaku u Rijeci. Prijevodi suvremene američke, slovenske, britanske i arapske poezije objavljeni su joj na Trećem programu Hrvatskog radija te u časopisima Književna republika i Riječi.

Pjesme su joj prevođene na talijanski, slovenski, slovački i engleski jezik. Objavljene u časopisu Consuequence i Sententia u SAD-u, u knjizi Voci di donne della ex Jugoslavia (prijevod Bojane Bratić, Akkuaria, Catania, 2010) te u zborniku 2010 L annuario mondiale della poesia (uredio Fausto Ciompi). Zastupljena je prilogom o ženskoj pjesničkoj sceni u Hrvatskoj u publicističkoj knjizi A megaphone, izdavači Juliane Spahr i Stephanie Young, Chainlinks, 2011. Sudjelovala na književnim festivalima u Francuskoj, SAD-u, Turskoj te u zemljama tzv. regije. Dobitnica novinarske stipendije NRW Kultursekretariata iz Wuppertala.


Objavila
Grudi i jagode, pjesme, AGM, Zagreb 2005.
Pisati mlijekom, zbirka ogleda o suvremenom pjesništvu, Altagama, Zagreb 2008.
Grudi i jagode, pjesme, www.elektronickeknjige.com 2009.
Pleši, Modesty, pleši; poezija; Algoritam, Zagreb, 2010.
Muza izvan geta; ogledi o suvremenoj književnosti; Biakova, Zagreb, 2010.
Paralelni vrtovi; intervjui s piscima, znanstvenicima i aktivistima iz Hrvatske i regije; Shura publikacije, Opatija 2011.
Nomadi i hibridi, ogledi o književnosti i filmu, Biakova, Zagreb, 2011.
Tropizmi, ogledi o pjesničkim knjigama, Meandarmedia, Zagreb, 2011.
Omara, kratka proza; Biakova, Zagreb, 2012. (uvrštena u polufinale regionalne nagrade Jutarnjeg lista)
Tropizmi 2, Litteris, 2014.

Nagrade
Nagrada Julije Benešić za najbolje književno-kritičko ostvarenje u 2010. (Muza izvan geta)
Nagrada Kiklop za pjesničku zbirku godine 2011. (Pleši, Modesty, pleši)


 


 

Dodaci:

Autorski tekstovi – knjige
D. Žilić, Pleši, Modesty
D. Žilić, Omara
D. Žilić, Muza u getu
D. Žilić, Nomadi i hibridi


Korisni linkovi

Slobodna Dalmacija, intervju, 11.3.2012.

Slobodna Dalmacija, 5.6.2013

 

održano 18. prosinca 2013.
 

Pogledajte snimku susreta:

Snimka - Robert Mlinarec


Prilikom pristupanja ponekad su potrebni i ovi podaci:
Recording URL: https://www.livemeeting.com/cc/mspp/view
Recording ID: Robert Mlinarec
Attendee key: Participant


 

Iz Reinkarnacije u reinkarnaciju – razgovor sa Robertom Mlinarecom

DA BISMO SE OZBILJNO BAVILI, TREBA SE IGRATI
(Anaharsid, skitski mudrac, 6. st. pr. Krista, NIKOMAHOVA ETIKA)

 

Roland Orcsik: Kakva pitanja očekuješ?

Robert Mlinarec: Kratka.

ROLAND ORCSIK: Onda počnimo sa ranim utjecajima, književnim pokušajima, prvim curicama… uvedi me, molim te, u „genezu” tvoje književne karijere!

R. MLINAREC: Utjecaji? Pa, s obzirom da sam prvi roman o osvajanju Aljaske, gdje se nalazila baza koju su zajedno branili kauboji, Indijanci, crveni mundiri i traperi od Nijemaca i Japanaca iz Drugog svjetskog rata, napisao s pet godina (nažalost, svih tristo stranica rukopisa s bogatim vlastitim ilustracijama je izgubljeno u jednoj od mnogobrojnih selidbi moje obitelji), teško je govoriti o tome što, tko i kako je utjecao na mene. Stric i tetak su imali velike i bogate kućne biblioteke i stripoteke, tako da sam se dosta rano "zadubio" u najrazličitije knjige: od religije, beletristike, okultizma, SF–a, filozofije, umjetnosti, tehničkih priručnika... No, nešto ozbiljnije bavljenje pisanjem za mene počinje s četrnaest godina kada sam, po mom tadašnjem uvjerenju, najljepšoj djevojci na školi napisao pjesmu u stilu "oči tvoje moj su dan, kosa tvoja moj je san!" Taj prvi pokušaj nije donio rezultata, jer me dotična gospođica glatko odbila. Poslije je bilo dosta drugih djevojčica, djevojaka i žena, ali sam ih lakše hvatao na neliterarne štosove. U početku sam dosta čitao skandinavske pisce kao što su Hamsun, Martinson, Laxness, Johansson, Ibsen (i gotovo sve ostale koji su se mogli pronaći u prijevodima), potom srpske prozaike Crnjanskog, Pekića, Kiša, naravno hrvatske klasike Krležu, Marinkovića i Novaka, potom Rushdieja, Marqueza (i Južnoamerikance općenito), a cijenim i držim važnim proze Mirka Kovača i Jevrema Brkovića, posebno njegov roman “Monigreni”. To su imena kojih se u prvi mah mogu sjetiti, a vjerojatno bi svaka buduća rekonstrukcija književnih uzora izgledala drugačije.
Dobro se sjećam prvih objavljenih priča u književnim časopisima, mada sam prije toga već objavljivao u novinama unutar rubrika kulture. Bili su to časopisi "Plima" i "Quorum".
 
ROLAND ORCSIK: Prvu samostalnu knjigu Georginine suze objavio si 1997., a zadnju, Tkači snova 1999., to ti je ujedno i druga zbirka kratkih priča. U međuvremenu objavio si i knjigu poezije. Smatraju te mladim piscem, da li se slažeš s tim?

R.M.: Put do prve knjige je mukotrpan, a poslije sve ide svojim tijekom. Objavljivao sam godinama po časopisima i novinama i nisam ozbiljno razmišljao o vlastitoj knjizi. Tek je negdje u jesen 1996. (zahvaljujući uredniku Quoruma Miroslavu Mićanoviću, koje me je ohrabrio rekavši: "Vrijeme je za tvoju knjigu!") kod mene sazrela ideja o ukoričenju vlastitih priča. "Georginine suze" izašle su u proljeće 1997. i odlično prošle kod čitatelja i kritičara. Osobno smatram čovjeka u tridesetima piscem srednjih godina. No, kako u Hrvatskoj sada stvari stoje, formalno su mladi pisci do tridesetipete (dakle, još sam jednu godinu mlad!), potom su u srednjim godinama do šezdesete, da bi poslije toga bili zreli pisci. Uvjetno mogu prihvatiti da sam mladi pisac, ako se pod time podrazumijeva da sam u ranim tridesetima, perspektivan i imam tek dvije knjige proze.
 
ROLAND ORCSIK: Kakvu ulogu igra po tebi Quorum u hrvatskim književnim tokovima, šta znače njegove „generacije” na domaćem polju, koliko sebe smatraš quorumovcem?

R.M.: "Quorum" je časopis koji traje. Godinama je uspio zadržati visoku razinu kvalitete, aktualnost, otkrivati stalno nova literarna imena, grafički ga opremaju ponajbolji likovni umjetnici i dizajneri, sadrži zavidnu količinu odličnih prijevoda, otvorenog je i sublimirajućeg koncepta...
Generacija, to je teško pitanje. Svaka kritika radi nekakva generacijska svrstavanja i koncepte, no držim da je to posve irelevantno. Postoji također i podjela koja se oslanja na časopise oko kojih su se autori pojavili i djelovali. Ja sam proglašen drugom generacijom quorumovaca. "Quorum" je dovoljno širok i otvoren da upija najrazličitije poetike, bez obzira na godine i "generaciju". Za mene osobno, čudno je da mnogi u nekoj generaciji imaju istu/sličnu poetiku ili da se trude pisati "generacijski" (povratna veza literatura–kritika–literatura). To bih prije svrstao u sferu zanatstva, negoli slobodnog, umjetničkog izražavanja. Kao da su svi zaboravili riječi Mao Ce Tunga: "Neka cvjeta tisuću cvjetova kulture!". (Ovaj Mao Ce Tung nije "onaj" Mao Ce Tung; živi u Zagrebu i kuhar je u kineskom restoranu nedaleko od moga stana, no zna recitirati i parafrazirati sve stihove mnogo poznatijeg imenjaka i prezimenjaka dok poslužuje tofu s bambusom i gljivama!)
Dakle, po meni (i Maou) svatko bi trebao tražiti svoj put u literaturi. Od mlađih ("generacijskih") proznih autora blisko mi je ono što rade primjerice Zoran Ferić, Miroslav Kiš i Boris Perić, s kojima sam uostalom i uspio objaviti zajedničku knjigu priča “Quattro stagioni”. A od pjesnika posebno cijenim Damira Šodana, te Delimira Rešickog.
 
O.R.:. Spomenuo si zajedničku knjigu Quattro stagioni, kako se to dogodilo da zajedno izdate jednu knjigu, čija je bila ideja, izbor pisaca?

R.M.: Sva četvorica autora znali smo se osobno iz faze prije nego smo počeli objavljivati, zapravo iz vremena našeg studiranja na Filozofskom fakultetu prije nekih desetak godina. Kad smo intenzivnije uronili u književnost, jasno je da smo čitali jedni druge, družili se i uživali u tekstovima ostalih (toj pomaknutosti od očekivanog i "normale"). Mislim da je svaki od nas ponaosob unio neke nove i drugačije poglede na književnost 90–ih u Hrvatskoj. Osim priča koje smo birali jedan drugome, zanimljivo je bilo i druženje za vrijeme stvaranja knjige, a zajednička bilješka o piscima mogla bi glasiti: rođeni 60–ih, trojica u Zagrebu, jedan u Varaždinu, ukupno diplomirali 9 studijskih grupa (a još neke studirali) od toga trojica i filozofiju, trojica objavili 10 knjiga, a jedan još čeka prvijenac. Ideja je došla tijekom jednog razgovora o književnosti Ferića i mene, a kasnije smo pričali o izboru autora. Kiš i Perić su spremno dočekali ideju, tako da smatram jednakim doprinos sve četvorice autora.

ROLAND ORCSIK: Spomenuo si da je svako od vas naosob unio neke nove i drugačije poglede na književnost 90–ih u Hrvatskoj. Zar to nije neka vrsta generacijskog zvuka?

R.M.: Ha, ha, ja bih rado zadržao svoje mišljenje i rekao da je to sličan poetički zvuk ili poetički duh.

ROLAND ORCSIK: Opiši molim te u čemu se sastoji taj slični poetički duh vas trojice!

R. MLINAREC: Zajednička poetika je za mene prije svega zajednički osjećaj i doživljaj svijeta. Tehnike pisanja, način izlaganja i vođenja priče, kao i sama njena forma, vanjske su manifestacije onog dubljeg sloja zbog kojeg (upotrijebit ću filozofski termin) prijanjamo, odnosno sljubljujemo se s nekom poetikom, odnosno tekstom općenito. Ljepota je književnog stvaralaštva da ono nije atletska utrka, dakle nije taj tip takmičenja u kojem se može reći: ovaj je prvi, ovaj drugi, ovaj treći na temelju egzaktnih kriterija, recimo štoperice. U književnosti svatko trči na svoj način, bitan je stil i originalnost, a ne vrijeme. Ako ti je blizak način na koji se netko bavi porađanjem (opet Sokrat! majeutika) tekstova koji naravno naizgled ne mora biti jednak tvome, ali nosi onu duhovnu vezu, to je recimo zajednička poetika.

ROLAND ORCSIK: Kako objašnjavaš to što u tvojoj prozi "svete" literarne teme bivaju izmiješane u "profanom" kontekstu, da li se radi samo o igri

R.M.: Igra! Mislim da je igra ključna riječ! DA BISMO SE OZBILJNO BAVILI, TREBA SE IGRATI reče Anaharsid, skitski mudrac iz 6. st. pr. Krista u »Nikomahovoj etici«. Mislim da u današnje vrijeme ništa ne smije biti sveto (osim ljudskog života) na starinski, crkveno–propovjednički način, koji je potpuno anakron, a da bismo morali imati nekakav respekt prema "svetim" literarnim temama. Pogledaj politiku, moralne autoritete (postoji li to uopće?), ratove, svoju ulicu. Entropija vlada svijetom. O čemu mi pričamo? Igra u literaturi je moj oblik kritike svijeta, dovođenja u pitanje onog o čemu već drugi imaju ukalupljeno mišljenje.
 
R.O.: U novelama Trinaesta reinkarnacija i Kronika nemirnog sna pojavljuju se pitanja indijske filozofije, i sve to u “postmodernom kaputu“: priči. Da li se može uspostaviti neka paralela između spomenutih kultura, ili sve to radiš isključivo zbog svoje konceptualne igre sa vremenom i prostorom?

R. MLINAREC: Reinkarnacije su slatka duhovna ekstenzija čovjeka koji je svjestan svoje vremensko–prostorne ograničenosti. U priči „Trinaesta reinkarnacija“ ima dosta poigravanja simbolima, počevši od naslova, koji kazuje da je to upravo trinaesta, dakle, nesretna reinkarnacija. Ona glasi: „Ja sam Robert Mlinarec i navodno sam trinaesta reinkarnacija nekog indijskog prosjaka.“ Slijed utjelovljenja iz reinkarnacije u reinkarnaciju zapravo je zahvalna struktura za proznu obradu, rekao bih dobar okvir–dosjetka oko kojeg slažem fragmente priče u kojoj žeim biti svugdje i u svakom momentu. Hare Krišna? Hare, hare, dajte pare! Rama, rama, prosimo bez srama!
 
ROLAND ORCSIK: Da li ti je važna struktura u priči? Kako u tome shvaćaš karakterizaciju likova?

R. MLINAREC: Vjerujem u dobro strukturiranu priču i usputnu, recimo čak površnu, karakterizaciju likova. Trenutno tako i pišem, no to ne znači da će tako uvijek biti. No, držim da je važno imati strukturu. Bez nje ne postoji priča. Strukturom se možemo igrati, eksperimentirati, razbijati je, izokretati... ali ako je nema, imamo tek "nakupinu rečenica".
 
ROLAND ORCSIK: Da li se u pričama Partija bridža i Zagreb? Samo još jedan od gradova… suvremenici karakteriziraju kao stereotipni literarni junaci?

R. MLINAREC: “Zagreb? Samo još jedan od gradova...” i “Partija bridža” dvije su priče u kojima sam se poigrao "sa živima i mrtvima", točnije živim i mrtvim piscima. U “Partiji bridža”, smještenoj u neodređeni prostor i vrijeme, gdje sam i sam "odavno pokojan i spokojan" kibiciram za stolom dok kartaju četiri svjetski poznata književnika: Hamsun, Kiš, Marquez i Rushdie. Ne bih uvaženu gospodu pisce nazivao stereotipovima, već prije mojim projekcijama njih, naravno, onako kako ih zamišljam prema njihovim literarnim djelima i biografijama. “Zagreb? Samo još jedan od gradova...” ponešto je drugačije intonirana, u gradskom slengu, priča s ulice, samoironična. Želio sam trajno zadržati (ili bolje: u tekst pretočiti!) doživljaje tijekom jednog besciljnog proljetnog dana. Suvremenici koji se spominju u priči daju i dodatnu, dokumentarnu dimenziju tom tekstu.
 
ROLAND ORCSIK: Zar ti ne smeta što se i ti šepuriš s reciklažom?

R. MLINAREC: Reciklaža je trend u svijetu. Fatalistički zvuči da je ionako sve već viđeno, sve napisano, sve pročitano... čovjek se zapita čemu raditi 134. varijaciju iste teme. No, kad pišem, ja drugačijim, vlastitim rečenicama stvaram i proživljavam novi smisao. Zato mislim da pisanje (još) ima smisla. Poput stalno novog smisla improvizacije u jazzu...
 
ROLAND ORCSIK: Bavio si se i prevođenjem baskijske poezije, kako si stigao do te kulture?

R.M.: Formalno sam završio, između ostalog, i studij etnologije i mislim da imam ugrađen osjećaj za različitosti kultura. Bavio sam se mišlju da radim magisterij na temu baskijskog identiteta, tako da sam pet–šest puta studijski boravio u tom dijelu Pirinejskog poluotoka. Nešto sam malo učio baskijski, ali to je vrlo neobičan jezik kojeg zna svega 25% Baska, a tih cca 300.000 govornika raspoređeno je na deset dijalekata i službeni baskijski. Naime, Franco je u Španjolskoj (Baski su redom bili republikanci u Španjolskom građanskom ratu) zabranio baskijski jezik u javnoj upotrebi. Tek od kraja sedamdesetih, poslije Francove smrti, ponovo se uvodi baskijski u škole, institucije, javni život. (Postoje čitave generacije Baska koje znaju tek nekoliko riječi maternjeg jezika.) Moj izlet u prevođenje baskijskih pjesnika bio je iniciran njihovom kvalitetom postmodernog izričaja, a radio sam uz pomoć španjolskog prijevoda i baskijskog originala, jer baskijski ne poznajem dovoljno. No, ipak sam uspio naučiti da se množina tvori jednako kao i u mađarskom jeziku, dodavanjem –k na kraju!
 
ROLAND ORCSIK: Podnaslov knjige Tkača snova je: Stare i nove priče. U čemu su stare stare priče, a u čemu su nove nove? Da li si obnovio ili si samo nastavio prethodnu poetiku? U čemu se sastoji taj poetički feeling

R. MLINAREC: Mislim da sam otišao korak dalje unutar iste poetike. "I" je ovdje veznik, koji odmah, i prije početka čitanja, naglašava jedinstvo starog i novog, mislim tu prije svega na motivsko–tematski sklop. Moje lutanje po prostorima i vremenima nije nasumično, ono je dio mog svjetonazora i interesa kao mojih internih kategorija, što rezultira poetikom koja se ozbiljuje u tekstu. Teme iz prošlosti jednako me intrigiraju kao i one iz sadašnjosti i budućnosti, a "staro" i "novo" okvir je za jedno te isto.
 
ROLAND ORCSIK: Na koricama imaš i jedan citat Jovana Nikolića: Grad bez glazbe je mrtav grad. Postoji li idealan grad sa glazbom, postoji li idealna država?

R. MLINAREC: Nema idealne države, nema idealnog grada, no lijepo je spekulirati o stvarima kakve bi mogle biti. Davno sam shvatio da su sve utopije (ako hoćeš od Morusa i Campanelle pa do konkretnih socijalizama/komunizama) pale zbog prirode ljudskog karaktera u zajednici. Idealna, ili bolje reći idilična, može biti mikrosredina u kojoj se ljudi razumiju: uredništvo, sportski klub ili tako nešto. Citat iz pjesme (koja je izvorno napisana na ciganskom) Jovana Nikolića jedan je od stihova koji me dugo prati: mislim da bez ritma i glazbe nema života, ni doslovno, ni u prenesenom značenju.
 
ROLAND ORCSIK: U saglasnošću s gore pomenutim kakva osjećanja gajiš prema svom rodnom gradu, Zagrebu?

R. MLINAREC: Zagreb je grad u kojem sam rođen. Nekada ga nisam volio ili sam u najmanju ruku prema njemu gajio proturječne osjećaje. No što sam stariji, znači mi sve više.

 

ROLAND ORCSIK: U tvojim tekstovima često spominješ Budimpeštu.

R. MLINAREC: Budimpešta je grad u kojem bih volio proživjeti bar nekoliko godina: kulturan, dovoljno velik, srednjoeuropski i dovoljno blizu Hrvatske (za slučaj da me shrva nostalgija za domovinom!). Smjestio sam neke događaje mog budućeg romana koji se bavi Austro–Ugarskom na svjež (nadam se!), ludistički, postmoderan način u Budim. A Mađarice (uzdah)...
 
ROLAND ORCSIK: U pjesmi Ideali, ideali se poistovećuju sa ideologijom. Zar nisu u tvojim pričama san i putovanje isto nekakva vrsta ideala, pa tako i ideologija?

R.M.: Ideali i ideologija, naravno, strogo teorijski gledano, nisu i ne mogu biti isto. Ideali su, bez sumnje, ono čisto, mišljeno, ono čemu se teži u duhu. Još za studija filozofije mučio me problem gdje je granica između ideala i ideologije, odnosno gdje jedno završava, a počinje drugo? Stigao sam do slijedećeg odgovora: U trenutku kada želimo “živjeti” svoje ideale oni postaju i ideologija. Točno je tvoje zapažanje da poistovjećujem ideale i ideologiju u toj pjesmi.
Nisam razmišljao o snu i putovanju kao o idealima/ideologiji, to su trenutno moje opsesivne teme. U svakom slučaju, zanimljivo pitanje na koje ću ti jednom odgovoriti.
 
ROLAND ORCSIK: Da li se još osjeća u hrvatskom duhovnom životu onaj predratni jugoslovenski multikulturalizam? U kom pravcu se kreće po tom pitanju mlada hrvatska scena?

R. MLINAREC: Multikulturalizam? Prvo je pitanje je li istinskog multikulturalizma u Jugoslaviji uopće bilo? Ne mogu objektivno odgovoriti na to pitanje. Meni se čini da ga nije bilo, jer da ga je bilo, rata ne bi bilo. Multikulturalizam podrazumijeva uvažavanje drugoga, njegovih običaja, jezika. Sjećam se zgoda iz jugoslavenske vojske sredinom osamdesetih. Službeni jezik bio je srpsko–hrvatski što znači uglavnom srpski, a u spavaonici se govorilo i albanski i mađarski i slovenski, na što oficiri nisu gledali s odobravanjem. Jer, u glavama tih polupismenih vojničina, oduvijek je postojala zavjera protiv Jugoslavije, "neprijatelj nikada ne spava" bila je parola u prostorijama veze. Čim je netko govorio drugim jezikom od propisanog gledalo ga se s podozrenjem, jer "ako ga ne razumijem, on sigurno nešto sprema protiv mene". Čak i makedonski (cijela ova priča odigravala se u Makedoniji) je bio nepoželjan unutar kasarne. Ta looserska vojska bila je za mene ogledalo odnosa u bolesnom društvu. Ja ne bih nazvao multikulturalizmom osobne kontakte pojedinaca ili intelektualne elite; multikulturalizam je i u svijetu više apstrakcija kojoj se teži, nego konkretno stanje na terenu (uzmimo samo primjere Španjolske, Belgije, Sj. Irske, USA, Francuske, da ne spominjemo balkansko susjedstvo!). Prije devedesetprve i rata postojala je razmjena (i) kulturnih dobara unutar Jugoslavije. Generacije koje su se školovale prije tog vremena dolazile su u doticaj s knjigama, novinama, idejama, no i tada se sve završavalo uglavnom na Zagrebu i Beogradu, te Sarajevu i Novom Sadu. ("Manjiski" narodi oduvijek su bili u "drugom planu", zbog nepoznavanja njihova jezika i dodatnog prevođenja.) Osobno sam pratio nekadašnju srpsku proznu produkciju, koja je tada, po mom mišljenju, bila uglavnom superiorna hrvatskoj. Rat je zaustavio protok ideja, s istoka su nam uglavnom dolazile bombe i avioni, tako da nije postojala ni želja ni volja za "jugoslavenskim idejama" i "kulturnim prostorom". Posljednje dvije–tri godine pojavilo se nešto srpskih knjiga privatnim kanalima u Hrvatskoj, ljudi su pročitali i tu je sve stalo. Dojam je da se srpska proza prilično srozala, uz rijetke iznimke (David, donekle Basara), ili je ne poznajemo dovoljno. Jedini "kulturni" proizvod koji je uvijek dobro prolazio u Hrvatskoj i koji je stalno prisutan je srpski film, ali mislim da komedije nisu dovoljne da se stvori ideja multikulturalizma. Hrvatska mlada proza (ako tu računamo one do trideset i neke godine) okrenuta je uglavnom svojim temama, urbanim, morbidnim, underground, a ishodište se nalazi u domaćoj stvarnosti i (ne)prilikama, te u britanskoj novoj sceni (primjerice, Kureishi). Ne bih rekao da se osjećaju u pisanju bilo kakvi tragovi jugo–"multikulturalizma", iako je moja generacija živjela do dvadeset i neke u toj zemlji i ima specifična iskustva. A svako je iskustvo dragocjeno ako preživiš!
 
ROLAND ORCSIK: Kod tvojih priča nema nikakvog balkansko–ratnog diskursa. Je li to svjesno tematsko određenje ili ne?

R. MLINAREC: Ako ne voliš rat i od njega bježiš, zašto o njemu pisati? Imam vrlo određeno iskustvo i poglede vezane uz rat. Ne želim biti pisac mraka, sve te priče su stravične. Dovoljno je da sam izgubio prijatelje i godine postavljajući si bespredmetna pitanja dok je on trajao.
 
ROLAND ORCSIK: Da li si u kontaktu sa južnoslavenskim piscima izvan Hrvatske?

R. MLINAREC: Jesam. Prvenstveno s piscima iz Bosne i Hercegovine, točnije Mostara i Sarajeva. U Mostaru postoji časopis za urbane spavače “Kolaps” kojeg uređuje mlada i perspektivna ekipa (Nedim Ćišić, Meša Begić, Marko Tomaš) neopterećena akademizmom i s mnogo literarne mašte. Njihov časopis iz broja u broj dobiva na zrelosti i sadržajnosti i sigurno će u budućnosti biti nezaobilazan u tamošnjoj literarnoj produkciji. Tu su svakako i Dragan Šimović te Miro Petrović, poznati BiH književnici, također stanovnici Mostara.
 
ROLAND ORCSIK: Ima li zajedničke točke između Danilo Kišova “outsiderizma” i tvoje koncepcije sna/putovanja?

R. MLINAREC: Volim putovati. Znatniji dio našeg kontinenta obišao sam vlakovima. Kolodvori, kuće i odmorišta vlakova, nezaobilazni su dio putovanja. Jedan ciklus mojih proza tematski se bavi upravo fenomenom kolodvora, stanica, putnika, prolaznika, stranaca, mijenjanja krajolika, kako materijalnih, tako i duhovnih... “Uvod u kolodvorske priče” tek su naznake i prednacrti jedne veće cjeline (“Kolodvorske priče”).
Outsiderizam? Pa, svaki pisac bi trebao moći biti "po strani" i "iznad stvari", "promatrač i komentator" ukoliko želi stvarati literaturu. Već samim time što je pisac, on je nominalno "s one strane", ako ničeg drugog, onda barem teksta. Mislim da je biti outsider prednost.
 
ROLAND ORCSIK: Da li se spremaš za svoj "prvi roman"?

R. MLINAREC: Završavam knjigu kratkih priča i radim na romanu „Smrt u Švedskoj“ (radni naslov). Pisanje romana zahtijeva drugi tip discipline i koncentracije od pisanja kratkih priča. Priču napišem gotovo uvijek brzo i lako. Neko vrijeme razmišljam o njoj, eventualno skiciram neka karakteristična mjesta ili koju intrigantnu rečenicu, preokret, a potom, kad mi stvar sazrije u glavi, u nekoliko sati je pretačem u rukopis, gotovo djelo. Život u velikom gradu zahtijeva žestoki tempo, a pisati roman noću poslije cjelodnevne zaokupljenosti stvarima od kojih se preživljava nije jednostavno. Za roman je potreban kontinuitet, pisanje iz dana u dan, neprekidanje niti... u suprotnom, to ide mnogo sporije. Za sada, roman pišem na mahove, u rijetkim trenucima tišine, dok grad spava.
 
ROLAND ORCSIK: Neke tvoje priče su već prevedene, a neke su u toku, što ti znači objavljivanje na stranim jezicima?

R. MLINAREC: Mnogo. Svaki je prijevod novo testiranje univerzalnosti vlastitih ideja, pred čitateljima koji dolaze iz drugog kulturnog, socijalnog, literarnog i bilo kojeg drugog konteksta. Prijevod je zapravo nova knjiga, a autora kopka (osim ako ne mrzi vlastito djelo!) kako to što radi doživljavaju stranci: Nijemci, Mađari, Englezi, Amerikanci, Slovaci... Trudim se da moje priče funkcioniraju na barem tri do četiri razine, tako da mogu biti različito prihvaćene i različito shvaćene ovisno o predznanjima i obrazovanosti čitatelja. Postoji transparentni sloj, priča sama, temeljna struktura, te dva do tri nadsloja (superstratusa, rekli bi arheolozi) koje je moguće toliko uspješno "odgonetnuti" koliko čitatelj ima znanja. Ovo je vrlo zanimljivo kad se priča transponira u drugi kontekst. Primjerice, zagrebačke priče u kojima je za atmosferu vrlo važno što se i kako spominje u dijalozima (mjesta u gradu, poznati likovi iz stvarnog života) zbog konotacija hrvatskih čitatelja, funkcioniraju na temeljnoj razini kao zanimljive priče i u prijevodima, a u zamjenu za izgubljeni hrvatski kontekst, u "strani/prevedeni" sloj ulaze, primjerice, očekivanja i zamišljanja prevoditelja o Zagrebu iz njegovih predodžbi. Po dosadašnjih spoznajama o prijemu mojih kratkih priča na stranim jezicima, vrlo sam zadovoljan...
 
ROLAND ORCSIK: Da li bi te zadovoljilo da se čovječanstvo na tebe sjeća kao na jedinog hrvatskog pisca nobelovca?

R. MLINAREC: Što? Da uzmem lovu od čovjeka koji je izumio dinamit!? Pa dobro, već odavno sanjam o ugodnom stanu u Budimpešti na Rozsadombu, naravno s pogledom na Dunav i parlament. A ostalo bi valjda nešto i za ljetovanje...
 
ROLAND ORCSIK: Zar ti još nije dosta ove inter youhe?

R. MLINAREC: Uh, je! Moja samosvijest i temeljno pitanje literature sežu u moju šestu–sedmu godinu života kada sam se upitao: "Zašto se rađamo kad ionako svi moramo umrijeti?!"
 
ROLAND ORCSIK: O.K., svršimo onda. Hvala na razgovoru i na međunarodnoj suradnji.

R. MLINAREC: Nema na čemu! Ovo je tek početak našeg prijateljstva.
 
Razgovor vodio: Orcsik Roland

Tekst preuzet iz mađarskog časopisa: Fosszília, 2000/2., Segedin.

 

 

Bilješka o autoru:

Robert Mlinarec rođen je u Zagrebu 1966. Školovao se u rodnom gradu. Studirao je na Filozofskom fakultetu, grupe filozofija, etnologija i informatika.

Pojedine priče do sada su prevedena na engleski, njemački, mađarski, poljski, slovenski, slovački, talijanski, bugarski, francuski i makedonski jezik. Cjelovite knjige prevedene su na slovenski, mađarski, njemački, engleski i makedonski jezik. Ima pedesetak kritika i prikaza knjiga na navedenim jezicima. Uvrštavan u više antologija hrvatske kratke priče te u »Povijest hrvatske književnosti« Slobodana P. Novaka. Broj 1/1999. književnog časopisa »Quorum« posvećen je Mlinarčevoj poetici, autopoetici i kritičkim osvrtima na njegovo pisanje. Nastupio na više Festivala europske kratke priče. Putovao po Europi i Australiji, kraće živio u Engleskoj i nešto duže u Austriji. Osim pisanja prevodi s engleskog stručnu literaturu, slovenskog (prozu i poeziju) te makedonskog jezika (prozu i poeziju). Slobodni pisac i urednik, član Društva hrvatskih književnika, Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika te član Hrvatskog društva književnika za djecu i mlade.

Nagrađivan za kratku prozu: »Nagrada Karlovačkog lista«, »Nagrada Ranko Marinković« (2. nagrada za priču »Smrt u Švedskoj«), »Nagrada Večernjeg lista« (3. nagrada za priču »Program uživo«). Za roman »Moji grafiti« dobitnik je nagrade Mato Lovrak za najbolji dječji roman u 2006. godini.

Bibliografija
1. Georginine suze, Naklada MD, Zagreb, 1997. – priče
2. Film od pet sekunda, Area grafika, Zagreb, 1997. – poezija
3. Quattro stagioni (sa Z. Ferićem, M. Kišem i B. Perićem), Area grafika, Zagreb, 1998. – priče
4. Tkači snova, Stajer–graf, Zagreb, 1999. – priče
5. Mali noćni pomagači, Egmont, Zagreb, 2000. – slikovnica
6. Sve o vjetrenjačama, Naklada MD, Zagreb, 2002. – priče
7. Tkači snova, e–izdanje, DPKM, Osijek, 2002. – priče
8. Tkalci sanj, Franc–Franc, Murska Sobota, 2003. – priče (prijevod)
9. Álomszövők, Messzelátó, Szeged, 2003. – priče (prijevod)
10. Triangulacija (sa J. Mlakićem i D. Šimovićem, Hercegtisak), Split–Široki Brijeg, 2003. – pripovijetke
11. Hronika na nemirniot son, Blesok, Skopje, 2004. – izbor priča (prijevod)
12. Vse o vetrnicah, Apokalipsa, Ljubljana, 2005. – priče (prijevod)
13. Sve o vjetrenjačama, 2. izdanje, Naklada MD, Zagreb, 2005. – priče
14. Dobrodošli u školu, Zagreb, 2005. – edukativna slikovnica
15. Tragovi/Traces (sa Davorom Šunkom), Zagreb, 2006. – kratke proze (dvojezično)
16. Vremenski stroj i druge priče, Naklada Mlinarec & Plavić, Zagreb, 2006. – priče
17. Dobrodošli u školu, 2. izdanje, Zagreb, 2006. – edukativna slikovnica
18. Moji grafiti (sa R. Bjelčićem i V. Bakarićem), Matica hrvatska, Vinkovci, 2006. – roman za mlade
19. Sve o vjetrenjačama, e–izdanje, DPKM, Osijek, 2007. – priče
20. Dobrodošli u školu, 3. izdanje, Zagreb, 2007. – edukativna slikovnica
21. Klik–klik, Matica hrvatska, Vinkovci, 2007. – roman za mlade
24. Moji grafiti (sa R. Bjelčićem i V. Bakarićem), Genija, Ljubljana, 2007. – roman za mlade
22. Moji grafiti (sa R. Bjelčićem i V. Bakarićem), 2. izdanje, Matica hrvatska, Vinkovci, 2008. – roman za mlade
23. Stari grafiti (sa R. Bjelčićem i V. Bakarićem), Matica hrvatska, Vinkovci, 2008. – roman za mlade
25. Stari grafiti (sa R. Bjelčićem i V. Bakarićem), Genija, Ljubljana, 2008. – roman za mlade
24. Moji grafiti (sa R. Bjelčićem i V. Bakarićem), IPS Media, Beograd, 2008. – roman za mlade
25. Stari grafiti (sa R. Bjelčićem i V. Bakarićem), IPS Media, Beograd, 2008. – roman za mlade

 


 

Dodaci:

Autorski tekstovi
Robert Mlinarec, Izbor iz proze, 2013.
Robert Mlinarec, Sve o vjetrenjačama

 

Knjige online

Elektroničke knjige: Sve o vjetrenjačama
Elektroničke knjige: Tkači snova

 

Izbor tekstova (kritika, eseja, prijevoda)
Davor Šišović: Tkači snova
Dop magazin: Sve o vjetrenjačama

 

Korisni linkovi

Moderna vremena Info: Tragovi